جلد 4، شماره 188 - ( 8-1404 )                   شماره 188 صفحات 30-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi E, keshavarz M, Mohammadzadeh H. The effect of trampoline training on motor development and happiness of children with and without mental disability. J Except Educ 2025; 4 (188) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2722-fa.html
یوسفی الهه، کشاورز مینا، محمدزاده حسن. تأثیر تمرین روی ترامپولین بر رشد حرکتی و شادی کودکان با و بدون کم‌توانی ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 4 (188) :20-30

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2722-fa.html


1- دانشگاه ارومیه
2- دانشگاه ارومیه ، ha.moha64@gmail.com
چکیده:   (75 مشاهده)

زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی روی ترامپولین بر رشد حرکتی و
شادی کودکان با و بدون کم‌توانی ذه نی آموزش‌پذیر بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی طرح پیش آزمون و پس آزمون با 2 گروه کودکان با و بدون کم توانی ذهنی
انجام شد. نمونه آماری شامل 30 کودک 9 تا 10 ساله شهر تبریز بود. برای سنجش رشد حرکتی و شادی به ترتیب از
ابزارهای برونیکس-اوزرتسکی و پرسشنامه شادی و نشاط استفاده شد. هر 2 گروه تمرینات روی ترامپولین را به مدت
8 هفته، هر جلسه 1 ساعت انجام دادند. پس از مداخله، پس آزمون مشابه با پیش آزمون انجام شد. تحلیل داده ها با
ا ستفاده از روش تحل یل کواریا نس تک و چندم تغیری ان جام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد هر 2 گروه در رشدحرکتی تفاوت معنادار داشتند ولی گروه با
کم توانی ذهنی تغییرات بیشتری نسبت به گروه بدون کم توانی ذهنی نشان دادند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز
نشان داد هر دو گروه در شادی و نشاط کل و خرده مقیاس های رضایت از زندگی و تعامل اجتماعی تفاوت معنادار داشتند
و با توجه به مقادیر میانگین گروه با کم توانی ذهنی تغییرات بیشتری نشان داد.
نتیجه گیری: از آنجا که، مداخلات متمرکز روی مهارت های اساسی، رشد مهارت های حرکتی کودکان را بهبود می بخشد
و شادی موجبات سلامتی جسم و روان را فراهم می کند، لازم است از تمرینات ریتمیک روی ترامپولین هم در توان بخشی
کودکان کم توان ذهنی و هم در پرورش مهارت های حرکتی کودکان بدون کم توانی ذهنی بهره گرفته شود.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 280 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: 1402/11/22 | ویرایش نهایی: 1404/8/27 | پذیرش: 1404/4/16 | انتشار: 1404/8/27 | انتشار الکترونیک: 1404/8/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.