زمینه: هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب بر تعادل کودکان دارای آسیبشنوایی بود.
روش: جامعه آماری شامل تمامی کودکان دارای آسیبشنوایی شهرستان مریوان بود. به همین منظور 32کودک (دختر و پسر) آسیبدیدهشنوایی 12-7ساله با استفاده از نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی به 2گروه گواه(16نفر) و آزمایش (16نفر) تقسیم شدند. برای ارزیابی تعادل آنها از آزمون تبحر حرکتی برونینکس اوزرتسکی-2 استفاده شد. گروه آزمایش یک دوره برنامه تمرینی منتخب را به مدت 20جلسه انجام دادند. برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمونهای ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی (SPSS16) بهره گرفته شد.
یافته ها: نتایج آزمونهای آماری تفاوت معناداری در نمرات پسآزمون بین گروههای آزمایش و گواه را نشان داد (05/0p=). با این حال در خردهآزمونهای ایستادن پاشنه- پنجه روی چوب موازنه با چشمان باز و ایستادن با یک پا روی چوب موازنه با چشمان بسته تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این تحقیق میتوان گفت که تمرینات منتخب مورداستفاده در این پژوهش میتواند موجب بهبود تعادل کودکان دارای آسیبشنوایی شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |