جلد 9، شماره 137 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   شماره 137 صفحات 5-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shirazitehrani A R, Gholamrezaee S. Effectiveness of Mindfulness based Stress Reduction on the Mental Health of Mothers who have Educable Mentally Retarded Children. Exceptional Education. 2016; 9 (137) :5-16
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-681-fa.html
شیرازی تهرانی علی رضا، غلامرضایی سیمین. اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت عمومی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 9 (137) :5-16

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-681-fa.html


1- دانشگاه لرستان ، psychopayam@yahoo.com
2- دانشگاه لرستان
چکیده:   (4694 مشاهده)

زمینه: ذهن­​گاهی؛ هوشیاری غیرقضاوتی، غیرقابل توصیف و مبتنی ​بر زمان حال نسبت ​به تجربه است که در یک​ لحظه ویژه در محدوده‌ توجه یک ​فرد قراردارد. این روش، در کاهش تنیدگی و افزایش سلامتی روانی، نتایج مثبتی داشته​ است. هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر سلامت عمومی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی بود.

روش: روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه بود که با ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه سلامت عمومی انجام ​گرفت. جامعه آماری شامل تمامی مادران دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی مدارس استثنایی شهر اصفهان بودند که نمونه آماری به​ صورت تصادفی خوشه‌ای و با استفاده از روش غربالگری انتخاب​ شدند، به این صورت که پس از پرکردن پرسش‌نامه سلامت عمومی 30نفر که بالاترین نمره را در پرسش‌نامه کسب​ کرده ​بودند به 2گروه آزمایش و گواه، به​ شیوه تصادفی تقسیم​ شدند. مادران گروه آزمایش 8جلسه 2ساعته برنامه آموزش ذهن‌آگاهی را دریافت​ کردند.

یافته ها : نتایج تحلیل واریانس آمیخته همراه با اندازه‌گیری مکرر نشان​ داد که آموزش ذهن‌آگاهی در ارتقای سلامت عمومی مادران در سطح (01/0≥P)معنادار بوده​است.

نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی درمان در افزایش سلامت عمومی مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی،این روش درمانی می​ تواند برای مراجعانی که به​ منظور دریافت درمان اثربخش به مراکز مشاوره مراجعه​ می ​کنند، گزینه مناسبی باشد. 

متن کامل [PDF 266 kb]   (2623 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول