پیام خود را بنویسید


جلد 8، شماره 136 - ( آذر و دی 1394 )                   شماره 136 صفحات 22-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MAMLEKATDOUST F, safarivesal M, keshavarz S, shahaiari M. Study the effectiveness of Intermediate- profession term in students with special needs from the teacher's point of view. Exceptional Education. 2015; 8 (136) :22-29
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-615-fa.html
مملکت دوست فرح، سفری وصال مروارید، کشاورز سوسن، شهریاری منصوره. بررسی نگرش دبیران ‌دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی نسبت‌به دوره متوسطه حرفه‌ای. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 8 (136) :22-29

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-615-fa.html


1- سازمان استثنایی ، farah_doust@yahoo.com
2- سازمان استثنایی
3- دانشگاه خوارزمی
4- دانشگاه آزاد
چکیده:   (3077 مشاهده)

زمینه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی دوره‌ متوسطه حرفه‌ای در دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی از دیدگاه معلمان انجام‌شده‌است.

روش کار: نمونه مورد بررسی شامل 93دبیر متوسطه حرفه‌ای از بین دبیران زن و مرد مدارس دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی استان تهران(52زن و 41مرد) به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب‌شدند. این پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای که مشتمل‌بر 16سوال است و براساس مقیاس لیکرت 5درجه‌ای انجام‌گرفت. در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آزمون توصیفی و آزمون کای‌دو استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان‌داد بیشتر معلمان بر این اعتقادند که محتوای در نظر گرفته شده با توانایی، علایق، منابع آموزشی،‌ امکانات مناسب، فضای آموزشی، ساعات کلاسی، تعداد رشته‌های مهارتی این دوره و کتاب‌های آموزشی تناسب‌دارد. اما تفاوت معنی‌داری در «مناسب‌بودن ضوابط پذیرش دانش‌آموزان در دوره متوسطه حرفه‌ای» وجودندارد.

نتیجه‌گیری: از دیدگاه معلمان، دوره متوسطه حرفه‌ای برای دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی اثربخش است.

متن کامل [PDF 253 kb]   (1133 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۴/۳/۱۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول