پیام خود را بنویسید


جلد 3، شماره 131 - ( خرداد 1394 )                   شماره 131 صفحات 39-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nazari S, karaminegad R. Methods of Accommodation and Modification near Senses Processing Disorder in Children. Exceptional Education. 2015; 3 (131) :39-46
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-534-fa.html
نظری سمیه، کرمی نژاد رضا. روش‎های انطباق و اصلاح اختلال پردازش حس‎های نزدیک درکودکان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 3 (131) :39-46

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-534-fa.html


1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی / دانشگاه تهران ، exceptionalhelper@gmail.com
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی / دانشگاه تهران
چکیده:   (4585 مشاهده)
زمینه: توانایی‎های پردازش حسی، پیش‎نیاز پاسخ‎دهی اثر‎بخش به موقعیت‎ها، تسهیل یادگیری، رفتار اجتماعی و کارکردهای روزمره شخص هستند، بنابر این اختلال در پردازش حسی می‎تواند زندگی روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر ارایه برخی شیوه‎های انطباق محیطی با ویژگی‎های کودکان دارای اختلال پردازش حسی و نیز روش های اصلاح این اختلال بود.
روش: این پژوهش از نوع مروری بود.
یافته‎ها: درمان اختلال های پردازش حسی در سه بخش عمده؛ اختلال تعدیل حسی، اختلال تمیز و افتراق حسی و اختلال حرکتی مبتنی بر حواس انجام می‎گیرد اما با توجه به نظریه یکپارچگی حسی، برخی برنامه‎های درمانی برمبنای هفت حس، در دو دسته حس‎های نزدیک (تعادل، عمقی و لامسه) و حس‎های دور ( بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی) پی‎ریزی می‎شوند.
نتیجه‎گیری: با توجه به اینکه حس‎های نزدیک به شکل ناآگاهانه اطلاعات حسی مهمی را برای ایجاد، حفظ و بازیابی وضعیت و هماهنگی بدن به دست می‎دهند، پژوهش‎ها، اثربخشی راهبردهای انطباق و اصلاح اختلال پردازش حس‎های نزدیک را توضیح داده‎اند.
متن کامل [PDF 278 kb]   (6378 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۲۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۲/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۶/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول