1- دانشگاه فرهنگیان ، aroufzad@gmail.com
2- دانشگاه فرهنگیان اصفهان
چکیده: (58 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر، ارائه الگوی نهادینهسازی فعالیتهای فیزیکی-ورزشی در دانشآموزان معلول
با نیازهای ویژه بود.
روش: این پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. مبنای فلسفی پژوهش، تفسیری و مبتنی بر رهیافت استقرایی
بود. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل متخصصان حوزه ورزش دانشآموزی، همگانی، معلولان و استثنایی نظیر متخصصان
تربیتبدنی و تعلیم و تربیت با گرایشهای مدیریت ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، آسیبشناسی ورزشی، رفتار حرکتی، مدیریت آموزشی
و علومتربیتی و آ گاه به موضوع پژوهش بودند، نمونهگیری براساس روش هدفمند و مبتنی بر رویکرد نظری بود. معیار کفایت
نمونهگیری اشباع نظری دادهها بود و بر این اساس، تعداد 16 مصاحبهی نیمه ساختاریافته و اکتشافی انجام گرفت. جهت ممیزی
پژوهش و قابلیت اعتماد از معیارهای مقبولیت، باورپذیری )روش اسکات(، انتقالپذیری و تأییدپذیری )روش تحلیل اعضای
پژوهش( استفاده شد و برای اتکاپذیری از روش بازآزمون مصاحبهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادهها در طی 3 مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تفکیک شدند و یافتههای
پژوهش در چارچوب مدل پارادایمی شامل مقولههای اصلی عوامل زمینهای مانند اثربخش نمودن محتوای آموزشی-ورزشی
کودکان معلول با نیازهای ویژه و توسعه سواد حرکتی آنان، شرایط علّّی مانند، تحولآفرینی در آموزش تربیتبدنی دانشآموز معلول
با نیازهای ویژه و ترویج دیدگاه سلامتمحور، عوامل مداخلهگر مانند، همافزایی با رویکرد بهبود عملکرد ورزش این کودکان و
چالشهای فراروی نهادینهسازی فعالیتهای فیزیکی-ورزشی، راهبردهایی مانند، توسعه و طراحی فضاهای ورزشی و شهری
معلولان، توانبخشی دانشآموزان با معلولیت با نیازهای ویژه و توسعه فوق برنامههای آموزشی-ورزشی توانیابان و در نهایت
پیامدهایی نظیر توانمندسازی اجتماعی-ورزشی شناسایی شدند.
نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش حاضر، مواردی نظیر احقاق حقوق شهروندی با حق بر سلامت، ورزش و آموزش دانشآموزان
توانیاب، ایجاد حس ورزش خواهی در سبد فکری دانشآموزان و والدین، ترویج و آموزش فعالیتهای ورزشی تلفیقی و فراگیر،
توانبخشی این دانشآموزان با راهاندازی کانونهای حرکات اصلاحی و کلوپهای حرکات درمانی، توسعه سواد حرکتی این
دانشآموزان با ترویج مهارتهای بنیادی در قالب بازی، جذب و توزیع عادلانه بودجه و اعتبارات لازم، طراحی و احداث اماکن و
فضای شهری و ورزشی با در نظر گرفتن شرایط جسمانی و ذهنی دانشآموزان با نیازهای ویژه و توانیاب پیشنهاد میشود.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
تربيت بدني دریافت: 1403/6/27 | ویرایش نهایی: 1404/8/27 | پذیرش: 1404/1/16 | انتشار: 1404/8/27 | انتشار الکترونیک: 1404/8/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول