جلد 3، شماره 187 - ( 6-1404 )                   شماره 187 صفحات 88-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahbari A, Naseh A, Abolghasemi A. The Mediating Role of Resilience and Self-efficacy in the relationship between Internalized Stigma and Social Functioning in adolescents with physical disabilities. J Except Educ 2025; 3 (187) : 5
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2774-fa.html
رهبری علی، ناصح اشکان، ابوالقاسمی عباس. نقش میانجی‌گرانه تاب آوری و خودکارآمدی در رابطه‌ی بین انگ درونی‌شده و عملکرد اجتماعی در نوجوانان با ناتوانی‌های جسمی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 3 (187) :75-88

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2774-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، Rahbari.ali772@gmail.com
2- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (4 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی گرانه تاب آوری و خودکارآمدی در رابطه انگ درونی شده و
عملکرد اجتماعی در نوجوانان با ناتوانی های جسمی بود.
روش: این پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از روش های مدل یابی علّّی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی
مددجویان با ناتوانی های جسمی که در سال 1402 در اداره بهزیستی شهرستان های رشت و دامغان دارای پرونده بودند،
تشکیل دادند. تعداد 225 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش
شامل، مقیاس عملکرد اجتماعی و انطباقی کودک و نوجوان پرایس و همکاران ) 2003 (، مقیاس انگ درونی بیماری روانی
ریشر و همکاران ) 2003 (، مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون ) 2003 ( و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر ) 1982 ( بود.
تجزیه وتحلیل داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که تاب آوری در رابطه ی بین انگ درونی شده و عملکرد اجتماعی نقش میانجیگری دارد
p>0/001( (. همچنین خودکارآمدی رابطه ی بین انگ درونی شده و عملکرد اجتماعی نقش را میانجی می کند ) 001 / .)p>0
نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل، تاب آوری و خودکارآمدی در رابطه انگ درونی شده و عملکرد اجتماعی نوجوانان با
ناتوانی های جسمی نقش میانجی گرانه ایفا می کنند؛ به طوری که استفاده از راهبردهای تاب آوری و خودکارآمدی منجر به
کا هش راب طه ا نگ درونی شده و عمل کرد اجتما عی در نوجوا نان با ناتوانی های ج سمی می شود.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 731 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: جسمي - حركتي
دریافت: 1403/4/22 | ویرایش نهایی: 1404/6/25 | پذیرش: 1403/8/27 | انتشار: 1404/6/25 | انتشار الکترونیک: 1404/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.