جلد 3، شماره 187 - ( 6-1404 )                   شماره 187 صفحات 18-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mounesi Taniyani F, Hosseinkhanzadeh A A, Kafi Masouleh S M. The effectiveness of child-centered mindfulness training on improving the symptoms of children with stuttering disorder. J Except Educ 2025; 3 (187) : 1
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2752-fa.html
مونسی تنیانی فاطمه، حسین‌خانزاده عباسعلی، کافی ماسوله سیدموسی. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر بهبود علائم کودکان با اختلال لکنت زبان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 3 (187) :9-18

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2752-fa.html


1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، khanzadehabbas@guilan.ac.ir
چکیده:   (446 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش ذهن آ گاهی بر بهبود علائم کودکان با اختلال لکنت زبان بود.
روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون _ پس آزمون همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری در این
پژوهش شامل تمامی کودکان سنین 7 تا 9 سال با اختلال لکنت زبان شهرستان رشت بود که در سال تحصیلی 1401 - 1402
به مرا کز گفتاردرمانی مراجعه کرده بودند. از این جامعه آماری، برحسب شرایط ورود و خروج افراد نمونه به صورت در
دسترس، 22 نفر انتخاب شدند و سپس به 2 گروه آزمایشی و گواه به طور تصادفی جایدهی شدند. در این مطالعه، مقیاس
سنجش شدت لکنت زبان رایلی ) 2009 ( جهت تعیین میزان علائم اختلال لکنت زبان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون
روی هر 2 گروه اجرا شد. گروه آزمایشی برنامه آموزش ذهن آ گاهی کودک محور را طی مدت 10 جلسه 60 دقیقه ای هر هفته
دریافت کردند، ولی گروه گواه بجز برنامه درمانی لکنت زبان توسط گفتاردرمان، درمان دیگری دریافت نکردند. در پایان،
داده های به دست آمده با روش های آماری تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره بررسی شد.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که مداخله ذهن آ گاهی کودک محور موجب بهبود علائم کودکان با اختلال لکنت
زبان شد ) 05 / .)P>0
نتیجه گیری: آموزش ذهن آ گاهی کودک محور با فنونی همچون آرامش آموزی و کاهش اضطراب می تواند در کنار
درمان های گفتاری به عنوان روش مؤثر روان شناختی در بهبود کودکان با اختلال لکنت زبان عمل کند.
 
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 250 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات گفتار و زبان
دریافت: 1403/2/22 | ویرایش نهایی: 1404/6/25 | پذیرش: 1404/1/31 | انتشار: 1404/6/25 | انتشار الکترونیک: 1404/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.