جلد 1، شماره 167 - ( 2-1401 )                   شماره 167 صفحات 68-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The role of fitness and aerobic exercises on the executive functions of dyslexia and dyscalculia children. J Except Educ 2022; 1 (167) :59-68
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2494-fa.html
موسوی سیده طیبه، عشایری حسن، استکی مهناز، وکیلی سمیرا. نقش تمرین‌های تناسب اندام و هوازی در کارکردهای اجرایی کودکان نارساخوان و حساب نارسا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1401; 1 (167) :59-68

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2494-fa.html


چکیده:   (912 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش های دهه های اخیر، تمرین های ورزشی را در بهبود کارکردهای اجرایی مؤثر دانسته اند. از این رو،
هدف از این مطالعه بررسی نقش تمرین های تناسب اندام و هوازی در فرایند حل مسئله کودکان نارساخوان و حساب نارسا
است.
مواد و روش ها: با استفاده از روش پژوهش مرور نظام دار و با واژه های کلیدی ورزش های هوازی، تناسب اندام، فعالیت
بدنی، آمادگی جسمانی و اختلالات یادگیری در منابع اطلاعاتی گوگل اسکولار، اسپرینگر، ساینس دایرکت، الزویر، پایگاه
اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در طی سال های 2010 تا 2020 تعداد 34
مقاله به دست آمد و در نهایت 10 مقاله گزارش شد.
یافته ها: براساس این یافته ها، فعالیت های ورزشی باعث تحریک رشد مغز، افزایش کارایی ادرا کی و در تمرکز کردن به
کودکان کمک می کند و همچنین می تواند یادگیری و موفقیت را برای کودکان آسان تر کند و مداخله منظم تمرین های ورزشی
اثر معنا داری بر یادگیری و کارکردهای اجرایی افراد داشت. با این حال، برای بررسی نقش تمرین های ورزشی، اندازه شدت
کار، مدت و نوع ورزش بر کارکردهای اجرایی در بافت مغز کودکان به جستجوی علمی بیشتری نیاز هست.
نتیجه گیری: نقش تمرین های ورزشی تناسب اندام و هوازی برای افزایش کارکردهای اجرایی بااهمیت است و همچنین
نقش این عوامل در پیشگیری و درمان احتمالی مشکلات یادگیری وابسته به کارکردهای اجرایی، باید مورد توجه قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 233 kb]   (231 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مشکلات يادگيري
دریافت: 1401/4/25 | ویرایش نهایی: 1401/4/25 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.