جلد 5، شماره 177 - ( 10-1402 )                   شماره 177 صفحات 31-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abbasi S, ghamarani A, Akhondloo S, gholami M. Jasper intervention for children with autism spectrum disorder: The nature and application. J Except Educ 2024; 5 (177) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2350-fa.html
عباسی سعید، قمرانی امیر، آخوندلو صمد، غلامی مرضیه. مداخله جاسپر برای کودکان با اختلال طیف اُتیسم: ماهیت و کاربرد. تعلیم و تربیت استثنایی. 1402; 5 (177) :20-31

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2350-fa.html


1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز‌های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، Saeid.abbasi66@yahoo.com
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیاز‌های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران
4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (355 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: جاسپر یک مداخله هدفمند از طریق بازی است که از آن برای افزایش تعامل، بازی و مهارت های ارتباطی
اجتماعی استفاده می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی ماهیت و کاربرد مداخله جاسپر برای کودکان با اختلال
طیف اُتیسم انجام شد.
روش: بررسی داد هها در پژوهش حاضر ب هصورت مروری نظا ممند انجام گرفت. روش شناسی این پژوهش مبتنی بر گردآوری،
طبق هبندی و خلاصه کردن یافت ههای مقالات علمی پژوهشی مرتبط با مداخله جاسپر بین سال های 2006 تا 2020 بود که از طریق
جستجو در پایگا ههای اطلاعاتی خارجی شامل اریک، ابسکو، گوگل اسکولار، اسکوپوس، ساینس دایرکت و پاب مد با واژه های
کلیدی مداخله، جاسپر، کودکان با اختلال طیف اُتیسم و واژ ههای مرتبط صورت گرفت. در جستجوی اولیه، 70 مقاله انتخاب شد
که از بین آنها 5 مقاله ب هعلت مروری بودن، 3 مقاله به علت تکراری بودن در چند پایگاه اطلاعاتی و 51 مقاله به علت عدم تناسب
با مداخله جاسپر و عدم تناسب با موضوع پژوهش حذف شد. در پایان 11 مقاله جهت بررسی انتخاب شد.
یافته ها: نتایج پژوهش ها نشان داد مداخله جاسپر منجر به تنوع بیشتری در بازی، شروع توجه مشترک، تعامل مشترک و
تنظیم هیجان کودکان با اختلال طیف اُتیسم می شود.
نتیجه گیری: با بررسی مطالعات انجام گرفته، می توان نتیجه گرفت که مداخله جاسپر انعطاف پذیری خوبی با سایر مداخله ها
دارد و این انعطاف پذیری به جاسپر اجازه می دهد تا به آسانی در محیط های مختلف مانند کلاس های آموزش فرا گیر، ویژه
و فعالیت های روزمره درخانه، گنجانده شود. همچنین، نتایج نشان داد که مداخله جاسپر مشکلات توجه مشترک، بازی،
شناخت، زبان و تعامل بهتر با والدین را بهبود می بخشد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 294 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1400/2/29 | ویرایش نهایی: 1402/10/25 | پذیرش: 1402/7/17 | انتشار: 1402/10/25 | انتشار الکترونیک: 1402/10/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.