پیام خود را بنویسید


جلد 1، شماره 156 - ( 2-1398 )                   شماره 156 صفحات 9-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavakoli E. A review of the diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood. Exceptional Education. 2019; 1 (156) :9-16
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1342-fa.html
توکلی الهام. مروری بر راهنمای طبقه‌بندی و تشخیصی سلامت روان و اختلالات تحولی دوران نوزادی و ابتدای کودکی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 1 (156) :9-16

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1342-fa.html


دانشگاه علامه طباطبائی ، elhamtavakoli1988@gmail.com
چکیده:   (1265 مشاهده)
زمینه: هدف از این مطالعه، معرفی راهنمای طبقه‌بندی و تشخیصی سلامت روان و اختلالات تحولی دوران نوزادی و ابتدای کودکی و مرور اجمالی تغییرات آن در آخرین ویراست است. برای این منظور این راهنما و مطالعات مربوط به آن با استفاده از روش مرور سیستماتیک در پایگاه‌های اطلاعاتی Direct, PubMed, Google scholar Science و با استفاده از کلید واژه‌های DC:0-5, infancy disorders, childhood disorders  و classification مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع‌آوری منابع، این راهنما از جنبه‌های تاریخچه‌ای و شیوۀ طبقه‌بندی با سایر نظام‌های رایج طبقه‌بندی اختلالات روانی یعنی ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) و طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) مقایسه شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آخرین ویراست راهنمای طبقه‌بندی و تشخیصی سلامت روان و اختلالات تحولی دوران نوزادی و ابتدای کودکی نسبت به دو نظام تشخیصی دیگر مقایسه شده، دقت و جامعیت بیشتری در طبقه‌بندی اختلالات مربوط به 6 سال ابتدای کودکی دارد. همچنین امکان تطبیق این نظام‌های طبقه‌بندی وجود دارد که به دقت عمل متخصصان برای تشخیص اختلالات کمک می‌کنند.

 
متن کامل [PDF 243 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1397/4/19 | ویرایش نهایی: 1398/9/24 | پذیرش: 1397/8/11 | انتشار: 1398/9/24 | انتشار الکترونیک: 1398/9/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول