جلد 3، شماره 158 - ( 6-1398 )                   شماره 158 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nesayan A, Abdollah zadeh M. Prediction of emotional disorders based on severity of emotional abuse in children. J Except Educ 2019; 3 (158)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1328-fa.html
نساییان عباس، عبدالله زاده رافی مهدی. پیش‌بینی اختلال‌های هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1398; 3 (158)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1328-fa.html


1- دانشگاه بجنورد ، anesayan@gmail.com
2- دانشگاه ملایر
چکیده:   (2955 مشاهده)
هدف: آزاردیدگی و غفلت هیجانی یکی از عوامل آسیب زننده به عملکرد و رشد کودکان است که اغلب می‌توان اثرات ناشی از آن را در زندگی بزرگسالی آن‌ها نیز مشاهده کرد. هدف این پژوهش پیش‏بینی اختلال هیجانی بر اساس شدت آزاردیدگی در دانش آموزان است.
روش:  روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می‌باشد. جامعه این پژوهش را کلیه دانش‌آموز متوسطه اول شهر جاجرم تشکیل داد. 519 دانش‏آموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. این دانش‏آموزان پرسشنامه خودگزارش‏دهی نوجوان و پرسشنامه آزاردهی هیجانی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون) استفاده شد.
یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که آزاردیدگی هیجانی با اختلال‌های هیجانی دردانش آموزان رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش آزاردیدگی هیجانی، نشانه‌های اختلال‌های هیجانی دانش آموزان افزایش می‌یابد.
نتیجه گیری: یافته‏های پژوهش نشان داد که بین آزاردیدگی و اختلال‏های هیجانی در دانش‏آموزان رابطه وجود دارد، بنابراین معلمان و مدیران باید به این مساله توجه بیشتری داشته باشند.
متن کامل [PDF 223 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اختلالات رفتاري
دریافت: 1397/3/20 | ویرایش نهایی: 1399/1/24 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار: 1399/1/24 | انتشار الکترونیک: 1399/1/24

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.