جلد 5، شماره 148 - ( 10-1396 )                   شماره 148 صفحات 21-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami M, Najafi Fard T, Abbasi S, Yousefi S. Adlerian and Dreikurs Approach to Reading Disabilities. Exceptional Education. 2018; 5 (148) :21-26
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1319-fa.html
غلامی مرضیه، نجفی فرد طاهره، عباسی سعید، یوسفی صاحب. رویکرد آدلر - درایکورس به اختلال‌ خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 5 (148) :21-26

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1319-fa.html


1- دانشجو دانشگاه علامه طباطبایی ، m.nik60@gmail.com
2- دانشجو دانشگاه علامه طباطبایی
3- معلم سازمان آموزش و پرورش استثنایی
4- دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
چکیده:   (252 مشاهده)
یکی از مسائلی که از دیرباز تا کنون مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته، اختلال یادگیری است، اصطلاح اختلال یادگیری را اولین بار ساموئل کرک در سال 1963 برای توصیف گروهی از کودکان که در تحول زبان، گفتار، خواندن و مهارت‌های ارتباطی دچار اختلال بودند، پیشنهاد کرد و علت این اختلال‌ها را آسیب مغزی و بدکارکردی مغز می‌دانست. در رویکرد آدلر-درایکورس بسیاری از وضعیت های منتسب به اختلال‌ یادگیری، مشکل یادگیری نامیده می‌شود که ناشی از عوامل گوناگونی مانند کمبود دلگرمی، مشکل آموزش مناسب، نداشتن احساس تعلق، ضعف در احساس قابلیت، خودپنداره ضعیف، عدم همکاری و سبک زندگی نامناسب ایجاد می‌شود. مقاله حاضر به بررسی هر یک از این عوامل بر مشکلات یادگیری می‌پردازد. بدین منظور مقاله‌های مرتبط با رویکرد آدلر -درایکورس به مشکلات خواندن در پایگاه‌های اطلاعاتی اسکوپوس، اریک، پابمد و موتور جستجوی گوگل با استفاده از واژه‌های کلیدی اختلال خواندن و روان‌شناسی فردی و واژه‌های مرتبط جستجو و بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بهبود احساس تعلق، دلگرمی، احساس قابلیت، به حساب آمدن، خودپنداره و سبک زندگی دانش‌آموزانِ با مشکل‌ خواندن می‌تواند به پیشرفت خواندن در این دانش‌آموزان کمک کند.
 
متن کامل [PDF 157 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: يادگيري
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۲۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۳/۲۰

ارسال پیام به نویسنده مسئول