جلد 6، شماره 149 - ( 12-1396 )                   شماره 149 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Peer Support for Students with Disability in Inclusive Education. Exceptional Education. 2018; 6 (149)
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1267-fa.html
همتی علمدارلو قربان، مولایی آرپناهی علیضامن. نقش حمایت همسالان از دانش‌آموزان با ناتوانی در آموزش فراگیر. تعلیم و تربیت استثنایی. 1396; 6 (149)

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-1267-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (185 مشاهده)
تعامل با هم‌سالان و حمایت آنان باعث رشد اجتماعی افراد با ناتوانی می‌شود و بر بهبود کیفیت زندگی آن‌ها در بلند مدت تأثیر مثبت دارد. حمایت هم‌سالان در افزایش سازگاری و افزایش کیفیت و کمیت فرصت مشارکت در کلاس مؤثر است. با این وجود، دانش‌آموزان دارای ناتوانی برای جلب حمایت هم‌سالان و پذیرش توسط آنان، چالش‌های بسیاری را  در نطام آموزش‌ فراگیر تجربه می‌کنند. بنابراین استفاده از رویکرد حمایت هم‌سالان در نطام آموزش‌ فراگیر بسیار مهم و ضروری است. یافته‌های پژوهشی حاکی از آن است که حمایت هم‌سالان باعث رشد مهارت‌های اجتماعی، افزایش تعاملات و شایستگی‌های اجتماعی می‌شود و دارای پیامدهای مثبتی از قبیل کاهش تعصبات، درک واقعیات، پذیرش تفاوت‌ها، افزایش جامعه‌پذیری و افزایش تعاملات مثبت با یکدیگر  برای دانش‌آموزان با و بدون ناتوانی است. در این مقاله پس از مقدمه‌، تعریف و اهمیت حمایت هم‌سالان آمده و در ادامه عوامل تأثیرگذار، روش‌ها و فنون مؤثر بودن حمایت هم‌سالان، اصول و مبانی حمایت هم‌سالان، مزایای حمایت هم‌سالان و موانع و چالش‌های حمایت هم‌سالان ارائه ‌شده است.
متن کامل [PDF 195 kb]   (90 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۵/۱۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۵/۱۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول