1- دانشگاه شیراز ، ghemati@shirazu.ac.ir
2- دانشگاه شیراز
چکیده: (3771 مشاهده)
تعامل با همسالان و حمایت آنان باعث رشد اجتماعی افراد با ناتوانی میشود و بر بهبود کیفیت زندگی آنها در بلند مدت تأثیر مثبت دارد. حمایت همسالان در افزایش سازگاری و افزایش کیفیت و کمیت فرصت مشارکت در کلاس مؤثر است. با این وجود، دانشآموزان دارای ناتوانی برای جلب حمایت همسالان و پذیرش توسط آنان، چالشهای بسیاری را در نطام آموزش فراگیر تجربه میکنند. بنابراین استفاده از رویکرد حمایت همسالان در نطام آموزش فراگیر بسیار مهم و ضروری است. یافتههای پژوهشی حاکی از آن است که حمایت همسالان باعث رشد مهارتهای اجتماعی، افزایش تعاملات و شایستگیهای اجتماعی میشود و دارای پیامدهای مثبتی از قبیل کاهش تعصبات، درک واقعیات، پذیرش تفاوتها، افزایش جامعهپذیری و افزایش تعاملات مثبت با یکدیگر برای دانشآموزان با و بدون ناتوانی است. در این مقاله پس از مقدمه، تعریف و اهمیت حمایت همسالان آمده و در ادامه عوامل تأثیرگذار، روشها و فنون مؤثر بودن حمایت همسالان، اصول و مبانی حمایت همسالان، مزایای حمایت همسالان و موانع و چالشهای حمایت همسالان ارائه شده است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1396/10/18 | ویرایش نهایی: 1398/7/30 | پذیرش: 1397/3/5 | انتشار: 1397/5/13 | انتشار الکترونیک: 1397/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول