جلد 6، شماره 128 - ( 11-1393 )                   شماره 128 صفحات 12-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghoreyshi Rad F. Assessment of Mental health problems in deaf and hearing adolescents. J Except Educ 2015; 6 (128) :5-12
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-98-fa.html
قریشی راد فخرالسادات. وضعیت سلامت روان در دانش آموزان ناشنوا و شنوا . تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 6 (128) :5-12

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-98-fa.html


دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، fari_rad@yahoo.fr
چکیده:   (8656 مشاهده)
زمینه: در مطالعه حاضر، نوجوانان شنوا و ناشنوای دختر و پسر شهر تبریز از نظر سلامت عمومی مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. روش: نمونه پژوهش شامل 100 دانش آموز ناشنوا و شنوای دختر و پسر مدارس ناشنوایان و شنوایان شهر تبریز می باشد. برای سنجش متغیر سلامت عمومی (نشانه‌های بدنی، اضطراب و بی خوابی، نارسا کنش‌وری اجتماعی و افسردگی وخیم) از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (28- GHQ) استفاده شد. روش آماری مورد استفاده تحلیل واریانس یک راهه بود. یافته ها: نتایج نشان داد که نوجوانان شنوا و ناشنوا در متغیر سلامت عمومی تفاوت معنا‌داری دارند و سطح سلامت عمومی نوجوانان ناشنوا از نوجوانان شنوا و پسران ناشنوا از دختران ناشنوا پایین‌تر است. نتیجه‌گیری: نوجوانان ناشنوا نسبت به نوجوانان شنوا، نشانه‌های بدنی، اضطراب و بی خوابی و نارساکنش‌وری اجتماعی بیشتری دارند. اما در متغیر افسردگی وخیم بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد.
واژه‌های کلیدی: نوجوان، ناشنوا، سلامت عمومی
متن کامل [PDF 469 kb]   (2264 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1392/8/4 | ویرایش نهایی: 1394/1/17 | پذیرش: 1392/9/20 | انتشار: 1393/12/27 | انتشار الکترونیک: 1393/12/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.