دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، fari_rad@yahoo.fr
چکیده: (8819 مشاهده)
زمینه: در مطالعه حاضر، نوجوانان شنوا و ناشنوای دختر و پسر شهر تبریز از نظر سلامت عمومی مورد مقایسه قرار گرفتهاند.
روش: نمونه پژوهش شامل 100 دانش آموز ناشنوا و شنوای دختر و پسر مدارس ناشنوایان و شنوایان شهر تبریز می باشد. برای سنجش متغیر سلامت عمومی (نشانههای بدنی، اضطراب و بی خوابی، نارسا کنشوری اجتماعی و افسردگی وخیم) از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (28- GHQ) استفاده شد. روش آماری مورد استفاده تحلیل واریانس یک راهه بود.
یافته ها: نتایج نشان داد که نوجوانان شنوا و ناشنوا در متغیر سلامت عمومی تفاوت معناداری دارند و سطح سلامت عمومی نوجوانان ناشنوا از نوجوانان شنوا و پسران ناشنوا از دختران ناشنوا پایینتر است.
نتیجهگیری: نوجوانان ناشنوا نسبت به نوجوانان شنوا، نشانههای بدنی، اضطراب و بی خوابی و نارساکنشوری اجتماعی بیشتری دارند. اما در متغیر افسردگی وخیم بین دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1392/8/4 | ویرایش نهایی: 1394/1/17 | پذیرش: 1392/9/20 | انتشار: 1393/12/27 | انتشار الکترونیک: 1393/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول