جلد 3، شماره 125 - ( 5-1393 )                   شماره 125 صفحات 31-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fayazi L, Rafiee M, Zandi B. The relationship among sidedness, communicative function and age in autistic students. Exceptional Education. 2014; 3 (125) :31-40
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-94-fa.html
فیاضی لیلا، رفیعی سید مجید، زندی بهمن. بررسی رابطه بین برتری طرفی و عملکرد ارتباطی با سن دانش آموزان مبتلا به اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 3 (125) :31-40

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-94-fa.html


1- کارشناس ارشد استثنایی شهر تهران ، leilafayazi@rocketmail.com
2- استادیار استادیاردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3- استادیار دانشگاه پیام نور
چکیده:   (6213 مشاهده)
زمینه و هدف: نقایص زبانی و ارتباطی، همچنین مشکلاتی در برتری طرفی اندام‌هادر اختلال اتیسم می‌تواند با سن افراد اتیستیک مرتبط باشند. هدف این پژوهش بررسی برتری طرفی اندامها و عملکردارتباطی در دانش آموزان مبتلا به اتیسم در ارتباط با سن آنها می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و از نوع مقطعی مقایسه‏ای است و 40 دانش آموز مبتلا به اتیسم با میانگین سنی ده سال و 8ماه (انحراف استاندارد2سال و 5ماه) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه‌ی ارزیابی عملکردارتباطی و چک لیست مشاهده‌ای ارزیابی برتری طرفی اندام‌ها برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید و افراد مورد مطالعه در دو گروه یک سو توان و دو سوتوان و همچنین از نظر سنی در دو گروه کمتر از 13 سال و 13سال و بیشتر قرار گرفتند .جهت بررسی فرضیه‌ها از آزمون Friedman k2و آزمون (independent samples t- test ) T-testاستفاده شد. یافته ها: مقایسه دانش آموزان اتیستیک در دو گروه سنی کمتر و بیشتر از 13 سال نشان داد ، در گروه سنی 13سال و بالای آن گرایش به یک سوتوانی در دو اندام دست و گوش بیشتر است (p<0.05)ولی در دو اندام پا و چشم تفاوت معنا داری مشاهده نگردید (p>0.05). داشتن عملکردارتباطی بهتر در گروه سنی 13سال و بالای آن ، مشهود است ( (p<0.05. نتیجه گیری: می توان به اقدامات توانبخشی درتثبیت برتری طرفی اندام ها به ویژه در سنین پایین تر ،در جهت ایجاد زمینه لازم برای بهبود قابلیت‌های زبانی و ایفای نقش ارتباطی بهتر، اهمیت و اولویت داد.
واژه‌های کلیدی: اتیسم، برتری طرفی، عملکردارتباطی، سن
متن کامل [PDF 240 kb]   (2066 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۹ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۱۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۴/۱۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول