جلد 2، شماره 108 - ( 6-1390 )                   شماره 108 صفحات 13-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshi Barzili M, Mikaeili E. Theory of mind and its relationship with social competence in individuals with special needs. J Except Educ 2011; 2 (108) :5-13
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-890-fa.html
بخشی بارزیلی محبوب، میکائیلی عصمت. نظریه ذهن و رابطه آن با کفایت اجتماعی در کودکان با نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1390; 2 (108) :5-13

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-890-fa.html


1- دانشگاه علوم بهزیستی
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (4189 مشاهده)

از حدود سه دهه پیش که تحقیق در مورد نظریه ذهن کودکان آغاز شده، این حیطه­ی پژوهش به عنوان یک حیطه­ تاثیرگذار در مطالعات روان­شناسی تحولی ادامه یافته است. نظریه ذهن توانایی اسناد دادن حالات ذهنی (از قبیل باورها، امیال، عواطف و اهداف) به خود و دیگران و استفاده از این اطلاعات در پیش­بینی و تفسیر رفتارهاست. غالباً نظریه ذهن کودکان به­وسیله تکالیف استاندارد باور کاذب سنجیده می­شود. توانایی نظریه ذهن یک مولفه کلیدی برای تعامل اجتماعی موفقیت آمیز است. بعضی از پژوهشگران فرض می­کنند که درک باور کاذب از سوی کودکان باعث عملکرد اجتماعی مناسب از سوی آنان می شود. در این مقاله  که از نوع مروری می­باشد، سعی بر آن شده است که نظریه ذهن و خاستگاه آن، ابزارهای سنجش آن و همچنین پژوهش­­های انجام شده در مورد توانایی نظریه ذهن در کودکان با نیازهای ویژه مورد بحث قرار گیرد. علاوه بر این، رابطه ی نظریه ذهن و کفایت اجتماعی را که یکی از مولفه های تاثیرگذار در ایجاد روابط اجتماعی مطلوب است مورد بحث قرار می دهیم.

متن کامل [PDF 907 kb]   (2310 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1395/1/21 | ویرایش نهایی: 1395/10/7 | پذیرش: 1395/1/21 | انتشار: 1395/1/21 | انتشار الکترونیک: 1395/1/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.