زمینه: بازی بهعنوان یک روش درمانی عالی برای درمان مشکلات رفتاری کودکان همواره موردتوجه متخصصان بوده است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازیدرمانی گروهی بر کاهش کمرویی دانشآموزان با آسیب شنوایی انجام شد.
روش بررسی: جامعه آماری در این پژوهش شامل همه دانشآموزان با آسیب شنوایی دختر کلاسهای چهارم ، پنجم و ششم شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از این میان 30نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی و مساوی در 2گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. طرح پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع پیشآزمون–پسآزمون با گروه گواه بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کمرویی کرزیر (1995) استفاده شد. برنامه مداخلهای بازیدرمانی گروهی به مدت 12جلسه 45دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازیدرمانی گروهی بر کاهش کمرویی دانشآموزان با آسیب شنوایی تاثیر دارد (001/0P < ).
نتیجهگیری: این نتایج کاربردهای بالینی ضمنی و مهمی درزمینه پیشگیری و بهبود کمرویی دانشآموزان با آسیب شنوایی دارد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |