جلد 3، شماره 140 - ( مرداد و شهریور 1395 )                   شماره 140 صفحات 22-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bayati S, afrooz G, hosseinchari M. The Effectiveness of Family-Centered Training based on Social Competence on Social Skills of Children with Intellectual Disability. Exceptional Education. 2016; 3 (140) :22-30
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-861-fa.html
بیاتی شبنم، افروز غلامعلی، حسینچاری مسعود. بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانواده‌محور بر مهارت‌های اجتماعی کودکان با کم‌توانی‌ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 3 (140) :22-30

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-861-fa.html


1- دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
2- دانشکده روانشناسی دانشگاه شیراز
چکیده:   (1798 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی خانواده‌محور بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر کم‌توان‌ذهنی شهر شیراز بود.

روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را همه دانش‌آموزان پسر کم‌توان‌ذهنی 7 تا 12ساله شهر شیراز به همراه والدین‌شان تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنی‌ها به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدارس استثنایی شیراز، یک مدرسه انتخاب و از میان دانش‌آموزان آن 40نفر به همراه والدین‌شان (40مادر و 24پدر) به‌طور تصادفی انتخاب و به 2گروه آزمایش و گواه به‌طور مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش با حضور مادران و پدران دانش‌آموزان طی 12جلسه تحت آموزش کفایت اجتماعی خانواده‌محور قرار گرفت ولی به گروه گواه آموزشی ارایه نشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس ارزیابی مهارت‌های اجتماعی کودکان ماتسون و برنامه آموزشی کفایت اجتماعی خانواده‌محور بود. داده­های به‌دست‌آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که گروه آزمایش و گواه دست‌کم در یکی از خرده‌مقیاس‌های مهارت‌های اجتماعی تفاوت معناداری داشتند (01/0 > P). نتایج نهایی تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش کفایت اجتماعی خانواده‌محور بر مهارت‌های اجتماعی کلی، رفتارهای اجتماعی مناسب، رابطه با همسالان، کاهش رفتارهای غیراجتماعی و پرخاشگری اثر مثبت داشته اما در مولفه برتری‌طلبی این تاثیر معنادار نبوده است.

نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی کفایت اجتماعی خانواده‌محور باعث بهبود مهارت‌های اجتماعی کلی، رفتارهای اجتماعی مناسب، رابطه با همسالان،کاهش رفتارهای غیراجتماعی و پرخاشگری دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شد.

متن کامل [PDF 291 kb]   (909 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: كم توان ذهني
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۸/۱۹