زمینه: هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی در پیشبینی رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بود.
روش: روش پژوهش، از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه معلمان مدارس استثنایی مقطع ابتدایی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 بود. حجم جامعه پژوهشی 108نفربودند و بهعلت کوچکبودن جامعه، کل آنها انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از 3پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و رضایت شغلی بری فیلد و روث استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق شاخصهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش گامبهگام تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد بین سرمایه روانشناختی و مؤلفههای آن (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با رضایت شغلی، همبستگی مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای شهروندی سازمانی، جوانمردی و تواضع با رضایت شغلی به ترتیب همبستگی منفی و مثبت معنیداری وجود دارد. تجزیهوتحلیل رگرسیونی نشان داد مؤلفه جوانمردی و سرمایه روانشناختی کل 25درصد از واریانس رضایت شغلی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش، نقش و اهمیت سرمایه روانشناختی و 2مؤلفه جوانمردی و تواضع رفتار شهروندی سازمانی را در پیشبینی رضایت شغلی معلمان یادآور میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |