زمینه: درصد قابل توجهی از دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری هستند. دانشآموزانی که دارای مشکلات یادگیری هستند در معرض مشکلات تحصیلی و سازشی متعدد قرار دارند و این مسئله والدین این دانشآموزان را هم تحتتاثیر آسیبهای روانشناختی قرار میدهد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش شناختی – رفتاری والدین در درمان مشکل دیکتهنویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر بهصورت آزمایشی و در قالب طرح تک آزمودنی ای-بی-ای اجرا شد و رفتارهای دانشآموز در مراحل پیش و پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش: جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دارای مشکل دیکتهنویسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزشوپرورش استان اردبیل در سال 1392 بودند. نمونههای پژوهش بهصورت تصادفی ساده از بین مراجعان مرکز مشاوره انتخاب شدند. از آزمون ریون رنگی کودکان، آزمون مازهای پروتئوس و جدول مشاهده رفتار برای ارزیابی و گردآوری دادهها استفاده شد.
یافتهها: پیگیری وضعیت دانشآموز از طریق مدرسه و خانواده و بررسی فراوانی و نمودار رفتارهای عملکرد او نشان داد که این روش در درمان مشکل دیکتهنویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانشآموز موثر بوده است.
نتیجهگیری: به کارگیری شیوه آموزش شناختی – رفتاری والدین در مراکز مشاوره میتواند در درمان مشکل دیکتهنویسی و مشکلات تحصیلی و سازشی دانشآموزان موثر باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |