زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه بازیهای زبانشناختی بر حافظه کاری دانشآموزان پسر با نارساخوانی انجام شد.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد بررسی شامل 30پسر با نارساخوانی (15نفر گروه آزمایش و 15نفر گروه گواه) بودند که به روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشآموزان پایه اول تا پنجم، از مرکز ناتوانییادگیری رودکی شیراز انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون حافظه کاری کورنولدی استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 15جلسه 45دقیقهای، در 8 هفته متوالی تحت آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیلکوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته پژوهش نشان داد در مرحله پسآزمون نمرات حافظه کاری آزمودنیهای گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (05/0>p).
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی میتواند بر حافظه کاری دانشآموزان نارساخوان تاثیر داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |