جلد 2، شماره 115 - ( 2-1392 )                   شماره 115 صفحات 29-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi Chaboki M S. Dictation Writing Language Persian system. Exceptional Education. 2013; 2 (115) :29-34
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-72-fa.html
ابراهیمی چابکی محمد صادق. املا و نظام نوشتاری زبان فارسی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 2 (115) :29-34

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-72-fa.html


مدیر مرکز آموزشی مشکلات ویژه یادگیری
چکیده:   (5956 مشاهده)

  «املا» یا «هجی کردن» به عنوان یکی از مهارت­های نوشتاری در دوه ی ابتدایی از اهمّیّت بسزایی برخودار است و پایه و اساسی برای یادگیری نوشتن دانش­ آموزان به شمار می رود. آشنایی آموزگاران با موانع و مشکلات تحقّق اهداف آموزشی در درس املا می­ تواند آن­ها را در جهت برطرف نمودن معضلات این درس یاری نماید. عوامل متعدّدی سبب اختلال در آموزش نوشتن به ویژه درس املا می­گردد و این درس را با مشکلی به نام «غلط نویسی» یا «نادرست نویسی» مواجه می­سازد. نادرست نویسی در درس املا از دیدگاه­ های مختلفی قابل بررسی است. یکی از این دیدگاه­ ها، دیدگاه زبان شناسی است. از این نظر، گاه ویژگی­ها و اشکالات موجود در نظام نوشتاری زبان فارسی نقش عمده ای در افت تحصیلی فراگیران در درس املا دارد. در این مقاله سعی بر این است تا ضمن بررسی نشانه ­ها (حروف) و صداها (واج ها) و ارتباط بین آن ها در خطّ فارسی از دیدگاه زبان شناسی به تشریح موانع یادگیری آن بپردازد.

واژه‌های کلیدی: املا، حرف، واج، غلط نویسی
متن کامل [PDF 1326 kb]   (13892 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۱۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۷/۱۷