جلد 1، شماره 138 - ( فروردین و اردیبهشت 1395 )                   شماره 138 صفحات 67-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safary S, ghamarani A. The Scerts Model: A Family-centered Approach to Enhancing Social and Emotional Abilities of Children with Autism Spectrum Disorder. J Except Educ 2016; 1 (138) :57-67
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-659-fa.html
صفری سهیلا، قمرانی امیر. الگوی اسکرتس: رویکردی خانواده‌محور برای ارتقای توانایی‌های اجتماعی-هیجانی کودکان با اختلال طیف اتیسم. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 1 (138) :57-67

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-659-fa.html


1- دانشگاه اصفهان ، soheila.safary@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (6192 مشاهده)

زمینه: رویکردهای آموزشی‌درمانی بسیاری برای کودکان خردسال با اختلال طیف اتیسم وجود دارد. یکی از این ‌رویکردها اسکرتس است که ارتباط اجتماعی، تنظیم هیجانی و حمایت‌های تبادلی را به‌عنوان ابعاد رشدی اساسی‌ای که ‌باید در طراحی برنامه‌ای فراگیر برای حمایت از رشد کودکان با اختلال طیف اتیسم و خانواده‌های آن‌ها موردتوجه قرار گیرد، اولویت‌بندی می‌کند.

نتیجه گیری:  درزمینه ارتباط اجتماعی، اهدافی برای بهبود توجه مشترک و استفاده از نمادها در سطوح مختلف رشد و در زمینه تنظیم هیجانی، اهدافی برای بهبود توانایی خودتنظیمی هیجانی و تنظیم متقابل تعیین می‌شود. حمایت تبادلی نیز در 3زمینه اصلی شامل حمایت بین‌فردی، آموزشی و خانواده موردتوجه قرار می‌گیرد. این الگو که با مداخله‌های  شواهد دیگر همسو است، مبتنی‌بر پایه‌های نظری و تجربی بوده و چالش‌های اصلی کودکان در این 3حوزه عمده را مدنظر قرار می‌دهد. در این مقاله به توصیف الگوی اسکرتس و اجزای آن پرداخته و به اهداف آموزشی-درمانی در هر 3زمینه اشاره می‌شود.

متن کامل [PDF 214 kb]   (1355 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/5/9 | ویرایش نهایی: 1395/6/18 | پذیرش: 1394/12/12 | انتشار: 1395/3/26 | انتشار الکترونیک: 1395/3/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.