جلد 9، شماره 137 - ( بهمن و اسفند 1394 )                   شماره 137 صفحات 34-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghababaei A, Aghahosseini T, Ghasemi F. Evaluation the Amount of the Effect of Profession Teaching Performance on Mental retarded Students from Exceptional Teacher's points of View in Isfahan City. Exceptional Education. 2016; 9 (137) :34-40
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-605-fa.html
آقابابایی علیرضا، آقاحسینی تقی، قاسمی فاطمه. بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 9 (137) :34-40

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-605-fa.html


1- دانشگاه پیام نور اصفهان ، alirezaaghababaei56@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان
3- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (3656 مشاهده)

زمینه : هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان عملکرد درس حرفه‌آموزی در دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی از دیدگاه دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان بود.

روش: در این پژوهش 108نفر از دبیران مدارس استثنایی شهر اصفهان مشارکت​ کرده‌اند که  به​ روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم با توجه به ناحیه محل خدمت انتخاب​شده‌اند. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. در این پژوهش از یک ​پرسش‌نامه‌ محقق​ساخته‌ 66سوالی استفاده​شد. این پرسش‌نامه دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به​روش ضریب آلفای​ کرونباخ 95/0 به​ دست​آمد. داده‌های حاصل از این پژوهش به‌وسیله‌ آزمون‌های تی تک​ نمونه‌ای، تی مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی ال‌اس‌دی تحلیل​ شد.

یافته‌ها: نتایج نشان​داد که عملکرد درس حرفه‌آموزی و ابعاد آن یعنی خودکفایی مهارت‌های اجتماعی‌ و روانی ​حرکتی بالاتر از حد متوسط شده ​است. همچنین یافته‌ها نشان​ داد که بین میانگین نمره‌های عملکرد درس حرفه‌آموزی از نظر دبیران نواحی مختلف و سوابق خدمتی گوناگون تفاوت معنی‌داری وجوددارد ولی بین میانگین نمره‌های عملکرد با توجه به متغیر جنسیت، مدرک و رشته تحصیلی تفاوت معنی‌داری وجودندارد.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، ابعاد عملکرد درس حرفه‌آموزی (مهارت‌های خودکفایی، اجتماعی و روانی​ حرکتی) بالاتر از حد متوسط محقق​ شده ​بودند.

متن کامل [PDF 327 kb]   (1142 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۳۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۶/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول