جلد 7، شماره 135 - ( مهر و آبان 1394 )                   شماره 135 صفحات 13-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mozafari nia N, Gorji R, Gorji M. Comparison of personality characteristics and welfare mothers with and without a deaf child. Exceptional Education. 2015; 7 (135) :13-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-598-fa.html
مظفری نیا ناهید، گرجی رضا، گرجی منیره. مقایسه‌ ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی مادران با و بدون فرزند آسیب دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 7 (135) :13-20

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-598-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
2- آموزش و پرورش ، gorjire@yahoo.com
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (3580 مشاهده)

زمینه: والدین و به‌ویژه مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه به سبب داشتن چنین فرزندی می‌توانند در معرض مخاطراتی قرار گیرند که بررسی آن­ها می‌تواند در پیشبرد اهداف آموزشی و توان‌بخشی بسیار مهم باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی مادران با و بدون فرزند آسیب‌دیده شنوایی بود.

   روش: روش پژوهش علی-مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل همه مادران دارای فرزند آسیب‌دیده شنوایی در حال تحصیل در مدارس ویژه افراد دارای آسیب‌شنوایی در شهر کرج بود که تعداد 57 مادر دارای فرزند آسیب‌دیده شنوایی و با رعایت همتاسازی با گروه نخست تعداد 57 مادر بدون فرزند آسیب‌دیده شنوایی به‌عنوان نمونه انتخاب‌شده و به تکمیل پرسش‌نامه‌ 5 عاملی شخصیت نئو و بهزیستی کی‌یز پرداختند.

   یافته­ ها: داده­ های گردآوری‌شده با استفاده از تحلیل واریانس یک­راهه و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی مادران 2 گروه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p>) اما بین متغیرهای ویژگی‌های شخصیتی و بهزیستی رابطه معناداری وجود دارد (01/0p<).

نتیجه‌گیری:  برای  افزایش سطح بهداشت روانی مادران دارای فرزند آسیب‌دیده شنوایی ارایه راهکارهایی از سویی مشاوران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند سودمند باشد.

متن کامل [PDF 269 kb]   (1397 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۴/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۲/۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول