جلد 6، شماره 134 - ( شهریور 1394 )                   شماره 134 صفحات 64-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mashhadi M. Effects of Exercise on Students with Intellectual Disability. J Except Educ 2015; 6 (134) :56-64
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-586-fa.html
مشهدی محمد. تاثیر ورزش در دانش آموزان با کم‌توانی‌ذهنی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 6 (134) :56-64

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-586-fa.html


کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی ، md.mashhadi@gmail.com
چکیده:   (9121 مشاهده)

زمینه: دانش ­آموزان با کم‌توانی‌ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم تحرک کمتری داشته و به همین علت دچار ضعف‌های جسمی- حرکتی می‌شوند. تربیت­بدنی یکی از حوزه­ های مهم تعلیم و تربیت است که نقش مهمی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت ایفا می­کند.  در این مقاله به ارایه نتایج پژوهش ­های مختلف که تاثیر روش­ های تمرینی و ورزشی گوناگون را بر عوامل مختلف آمادگی جسمی، کنترل قامت و شاخص­های جسمی، سلامت روانی و یادگیری مهارت­ها نشان داده­اند، پرداخته شده است.

نتیجه گیری:  نتیجه بررسی پژوهش­ های گوناگون نشان داد که ورزش در ابعاد گوناگونی برای دانش­ آموزان با کم‌توانی‌ذهنی سودمند است. این شاخص­ ها شامل بهبود آمادگی جسمی به ویژه قلبی- عروقی و آمادگی عضلانی، تعادل، وضعیت بدنی از جمله زوایای ستون فقرات و ناهنجاری­های اندام تحتانی، رفتار سازشی، سازگاری اجتماعی، رشد شناختی، یادگیری حرکتی وکاهش پرخاشگری هستند. تمرین­ها نیز می­تواند  برنامه­ های تمرینی منظم یا رشته­ های مختلف ورزشی، روش ­های مستقیم و غیرمستقیم ورزشی از جمله کلاس­های تربیت بدنی مدرسه یا تمرین­های منظم مقاومتی با وزنه، تمرینات اصلاحی و بازی­ درمانی باشد. در نتیجه به نظر می­ رسد با برنامه مناسب فعالیت بدنی، این افراد فرصت خواهند داشت از لحاظ بدنی، روانی و مهارتی تربیت ­شده و یک زندگی فعال و سالم را هنگام ورود به بزرگسالی داشته باشند و این نشان از ضرورت فعالیت بدنی و تربیت­ بدنی در میان این افراد دارد.

متن کامل [PDF 276 kb]   (3773 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1394/1/29 | ویرایش نهایی: 1395/9/11 | پذیرش: 1394/5/3 | انتشار: 1394/10/23 | انتشار الکترونیک: 1394/10/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.