جلد 3، شماره 140 - ( مرداد و شهریور 1395 )                   شماره 140 صفحات 13-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ostavi E, Hosseinkhanzadeh A, Saket Mahjoub M, Mohammadi H. Comparison of Perceived Stress, Family Cohesion and Self-Concept in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder and Normal. Exceptional Education. 2016; 3 (140) :13-21
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-576-fa.html
استوی الهه، حسین خانزاده عباسعلی، ساکت محجوب معصومه، محمدی حاتم. مقایسه استرس ادراک‌شده، انسجام خانوادگی و خودپنداره مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و عادی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1395; 3 (140) :13-21

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-576-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، elaheostavi@yahoo.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (1967 مشاهده)

  زمینه: حضور کودک با اختلال طیف اتیسم، فشار زیادی بر اعضای خانواده، به ویژه مادران وارد می‌کند. مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم با چالش های بسیاری روبه رو هستند که آن‌ها را در معرض سطوح بالای استرس و دیگر پیامدهای منفی روانی قرار می‌دهند. این پژوهش به منظور مقایسه استرس ادراک‌شده، انسجام خانوادگی و خودپنداره مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و عادی انجام گرفت.

روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری در این پژوهش عبارت از همه مادران کودکان 7 تا 11ساله با اختلال طیف اتیسم و عادی شهر رشت در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه مورد مطالعه نیز 49نفر از مادران دارای کودک با اختلال طیف اتیسم و 52مادر دارای کودک عادی بود که با شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران، مقیاس انسجام خانوادگی بلوم و نار و پرسش‌نامه خودپنداره بک استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها‌ی به‌دست‌آمده از روش‌های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و از روش استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین 2گروه مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم و مادران کودکان عادی در استرس ادراک‌شده (0001/0>p)، انسجام (0001/0>P) و خودپنداره (0001/0> P)، وجود دارد.

نتیجه‌گیری: بنابراین باید با طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب برای والدین از تاثیرات داشتن فرزند اتیسم  بر اعضای خانواده به خصوص مادران جلوگیری کرد.

متن کامل [PDF 281 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱۹ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۵/۸/۱۹

ارسال پیام به نویسنده مسئول