جلد 7، شماره 135 - ( مهر و آبان 1394 )                   شماره 135 صفحات 62-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Bafrooei K, Mirjalili M, shirahany A. The Role of Motion Games, Art and Music in Reducing Behavioral Problems in Children with Learning Disabilities. J Except Educ 2015; 7 (135) :52-62
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-563-fa.html
برزگر بفرویی کاظم، میرجلیلی مرضیه، شیرجهانی اعظم. نقش بازی‌های حرکتی، نقاشی و موسیقی در کاهش مشکلات رفتاری ‌ـ ‌تحصیلی کودکان دارای مشکلات یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 7 (135) :52-62

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-563-fa.html


1- دانشگاه یزد ، k.barzegar@yazd.ac.ir
2- دانشگاه یزد
3- یزد
چکیده:   (7759 مشاهده)

زمینه: امروزه شاهد شیوع روزافزون ناتوانی‌ها و مشکلات یادگیری در بین دانش‌آموزان هستیم. این اختلال‌ها در 3دسته کلی اختلال خواندن، اختلال ریاضی و اختلال نوشتاری قابل‌تقسیم هستند که بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی دانش‌آموزان تاثیرگذارند. به دلیل این­که دانش‌آموزان به‌عنوان منابع انسانی و قشر کارآمد جامعه نقش بسزایی در آینده هر کشور بازی­می‌کنند، آشکار است تا چه اندازه لزوم دستیابی به روش‌هایی برای کاهش مشکلات رفتاری و تحصیلی در آن‌ها ضروری به­ نظرمی‌رسد. در پژوهش حاضر از بین روش‌های درمانی موجود به‌طور اختصار بازی‌های حرکتی، نقاشی و موسیقی مورد بررسی قرارگرفته‌اند. بررسی‌ها نشان­داد بازی‌های حرکتی ریتمیک در بهبود عملکرد آزمودنی‌ها و کاهش این نوع مشکلات موثر است. این بازی‌ها سبب افزایش مهارت حل مسئله، برنامه‌ریزی و مهارت سازمان‌دهی رفتاری ـ هیجانی در کودکان با مشکلات یادگیری می‌شد.

نتیجه‌گیری: با توجه به این­که نتایج نشان­داده­بود استفاده از نقاشی می‌تواند نقش موثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان دارای مشکلات یادگیری ازجمله پرخاشگری داشته­باشد.  باید معلمان و والدین در جریان سودمندی این نوع درمان که به­طور تقریبی برای همه کم‌هزینه و امکانپذیر است، قراربگیرند و برای استفاده از آن آموزش‌ها و تشویق‌های لازم را دریافت­ کنند.

متن کامل [PDF 299 kb]   (6200 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/12/5 | ویرایش نهایی: 1394/12/8 | پذیرش: 1394/11/5 | انتشار: 1394/12/8 | انتشار الکترونیک: 1394/12/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.