جلد 7، شماره 135 - ( مهر و آبان 1394 )                   شماره 135 صفحات 63-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asadi H, yazdekhasti F, hoseinirazi S. Assessment and Treatment of Children and Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Exceptional Education. 2015; 7 (135) :63-71
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-541-fa.html
اسدی حمید، یزدخواستی فریبا، حسینی رضی ثریا. روش‌های ارزیابی و درمان کودکان و نوجوانان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 7 (135) :63-71

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-541-fa.html


1- دانشگاهی ، hamid_asadi35@ymail.com
2- دانشگاهی
3- آموزش و پرورش استثنایی
چکیده:   (3738 مشاهده)

زمینه: این پژوهش با هدف شناسایی طرح مشکلات و روش‌های ارزیابی و درمان کودکان و نوجوانان با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی انجام شد. خطری که در زمینه تشخیص این اختلال وجود دارد این‌که گاهی اوقات دامنه وسیعی از رفتارهایی که به علل متعددی ایجاد می‌شوند، به اشتباه به‌عنوان اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی تشخیص داده شوند.

نتیجه گیری: متخصصان مدرسه و بالینی باید در تشخیص، دقیق باشند و زمینه خانوادگی و سایر ملاک‌های تشخیصی را به‌دقت در نظر بگیرند. ارزیابی بالینی این اختلال باید جامع و چندبعدی باشد و پس از ارزیابی جامع و تشخیص دقیق، مداخله‌های درمانی آغاز شود. در فرآیند درمان کودکان و نوجوان دارای اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی انواع مختلفی از مداخله‌های دارویی و روان‌شناختی مورد توجه قرار گرفته که شامل درمان دارویی، مداخله‌های رفتاری، شناختی- رفتاری، آموزش والدین، آموزش مهارت‌های اجتماعی، آموزش آرمیدگی و درمان‌های چند الگویی است. برنامه درمانی جامع، برنامه‌ای است که والدین، معلمان، روان‌شناسان مدرسه، پزشکان و متخصصان بالینی در اجرای آن با هم مشارکت و همکاری موثر داشته باشند.

متن کامل [PDF 242 kb]   (6249 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۱۲/۸

ارسال پیام به نویسنده مسئول