جلد 1، شماره 109 - ( 2-1391 )                   شماره 109 صفحات 69-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabani Dana A. Literacy and Individuals Having Growth Disability:Causes and Methods. Exceptional Education. 2012; 1 (109) :69-77
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-524-fa.html
عربانی دانا علی. سوادآموزی و افراد دارای ناتوانی های رشدی: علل و شیوه ها. تعلیم و تربیت استثنایی. 1391; 1 (109) :69-77

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-524-fa.html


پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (3861 مشاهده)
یکی از نشانه های توسعه یافتگی در یک کشور، میزان سوادآموزی شهروندانی است که دارای ناتوانی هستند. فرایندهای شناختی خواندن و نوشتن بدون توجه به توانایی ها یا ناتوانی های افراد، همسو با یکدیگر هستند. انگیزه، توقعات و آگاهی ها، از ملاحظات ویژه ای هستند که در سوادآموزی و برای افراد دارای ناتوانی مطرح می باشند. سوادآموزی همه انواع ارتباطات را در بر می گیرد؛ خواه ارتباطاتی که از طریق خواندن، نوشتن، رسانه های دیداری، صحبت کردن و گوش دادن صورت می گیرد، خواه ارتباطات دیگری که از طریق زبان اشاره برقرار می شود. کودکان برای یادگیری مهارت خواندن باید کلمات را به طور مستقل و بدون استفاده نظام‌مند از راهبرد های آواشناسی و رمزگشایی تشخیص دهند. بدین منظور از روش‌های زیر استفاده می‌شود: کاربرد تصویر در آموزش تشخیص کلمه، جفت کردن کلمات با زبان اشاره، رایانه و چند رسانه ای ها، خواندن کلمات با مداخلات کل خوانی و دسته بندی کلمات. برای آموزش مهارت نوشتن از روش «ترکیب کردن جملات» و یک برنامه پردازشگر گویا استفاده می شود
واژه‌های کلیدی: سوادآموزی، ناتوانی های رشدی
متن کامل [PDF 887 kb]   (1298 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه اي | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴