جلد 1، شماره 109 - ( 2-1391 )                   شماره 109 صفحات 36-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari S, Kooti E, Saiahi H. Learning Disorder diagnostic criteria in the revised intelligence standard and Wechsler's Children. Exceptional Education. 2012; 1 (109) :36-45
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html
نظری سمیه، کوتی الهام، سیاحی حیدر. ملاک های تشخیصی اختلالات یادگیری در مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1391; 1 (109) :36-45

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-521-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
چکیده:   (5168 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف ارایه شاخص­های تشخیصی اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر، با استفاده از روش مروری منابع مربوط به اختلال یادگیری در ایران و جهان را مورد بررسی قرار داد و 6 شاخص تشخیصی را برای اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر معرفی نمود. نتایج نشان داد که رایج­ترین الگوی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر وشاخص­های تشخیصی مورد استفاده در جهت تشخیص اختلال یادگیری عبارتند از:

!supportLists]-->1. داشتن هوشبهر طبیعی در مقیاس ویسک ـ آر

!supportLists]-->2. وجود تفاوت معنادار بین هوشبهر کلامی و غیرکلامی در مقیاس ویسک ـ آر

!supportLists]-->3. وجود تفاوت معنادار بین نمره  آزمودنی در خرده مقیاس های کلامی و غیرکلامی، با میانگین نمره ی وی در کل هر مقیاس به طور جداگانه.

!supportLists]-->4. وجود تفاوت معنادار بین نمرات آزمودنی در خرده آزمون­ها

!supportLists]-->5. ضعف عملکرد در نیمرخ اسید( ACID)

!supportLists]-->6. ضعف عملکرد در عامل توالی و دانش اکتسابی  باناتاین و عامل رهایی از حواسپرتی وکسلر

متن کامل [PDF 1389 kb]   (13626 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴