پیام خود را بنویسید


جلد 7، شماره 135 - ( مهر و آبان 1394 )                   شماره 135 صفحات 21-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi S M S, Ghobari Bonab B, Ebrahimi A. Effectiveness of Functional Communication Training on Reduction of Aggressive Behavior of Students with Intellectual Disabilities and Improvements of on Task Behavior. Exceptional Education. 2015; 7 (135) :21-33
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-501-fa.html
ابراهیمی سیدمحمدصبور، غباری بناب باقر، ابراهیمی آرام. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیف‌مدار دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 7 (135) :21-33

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-501-fa.html


1- آموزش و پرورش ، ebrahimims@yahoo.com
2- دانشگاه تهران
3- دانشگاه آزاد
چکیده:   (4201 مشاهده)

زمینه: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی  آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکردی بر پرخاشگری و رفتارهای تکلیف‌مدار دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه در محیط مدرسه انجام شد.

روش: تعداد 3 آزمودنی با دامنه سنی 8 تا 10 سال، از یک موقعیت آموزش ویژه انتخاب شدند. با استفاده از طرح تک‌آزمودنی با آزمودنی‌های مختلف، نخست داده‌های حاصل از مشاهده رفتاری مکرر هر آزمودنی در مرحله خط‌‌ پایه گردآوری شد، سپس در مرحله ‌درمانگری، 3 آزمودنی در معرض ‌درمانگری آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکردی قرار گرفتند. رفتار آزمودنی‌ها بعد از مرحله مداخله ‌درمانگری در جلسات مرحله نگهداری نیز مورد مشاهده قرار‌ گرفت.

یافته‌ها: داده‌های حاصل از 2 روش تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر، کاهش نشانه‌های رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش رفتارهای تکلیف‌مدار را در 2 آزمودنی نشان داد. در مورد آزمودنی دیگر مداخله تاثیری نداشت، همچنین تداوم اثربخشی در مرحله نگهداری برای این 2 آزمودنی مشاهده شد.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ارتباطی کارکردی به‌طور قابل‌توجهی در کاهش پرخاشگری و افزایش رفتارهای تکلیف‌مدار دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی دارای رفتارهای پرخاشگرانه موثر است.

متن کامل [PDF 622 kb]   (2762 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/10/2 | ویرایش نهایی: 1394/12/8 | پذیرش: 1394/3/9 | انتشار: 1394/12/8 | انتشار الکترونیک: 1394/12/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول