زمینه: سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی نقش مهمی در زندگی شغلی و خانوادگی معلمان دارند و بهنظر میرسد که خود نیز تحتتاثیر شرایط کاری معلمان هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد بود.
روش: جامعه موردپژوهش همه معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان یزد در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه پژوهش (60نفر معلمان مدارس استثنایی و 60نفر معلمان مدارس عادی) بودند که با استفاده از شیوه نمونهگیری بهترتیب سرشماری و هدفمند تعیین شدند. برای جمعآوری دادهها از 2ابزار؛ پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. پردازش دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره و رگرسیون چندگانه بهروش ورود همزمان) انجام گرفت.
یافتهها: تحلیل دادهها، فرضیههای پژوهش را تایید کردند و نشان دادند که بین باورهای غیرمنطقی و سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت وجود دارد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکیاز این بود که باورهای غیرمنطقی -انتظار بیشازحد از خود، تمایل به سرزنش و اجتناب از مشکلات- توان پیشبینی سلامت عمومی معلمان مدارس عادی و بیمسئولیتی عاطفی و کمالگرایی توان پیشبینی سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی را دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل میتوان نتیجه گرفت تغییر باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی میتواند به تغییر رفتار، سازگاری اجتماعی و سلامت عمومی بهتر آنها انجامد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |