جلد 4، شماره 117 - ( 4-1392 )                   شماره 117 صفحات 49-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashoory M, Jalil Abkenar S S. From Mainstreaming to Inclusive Education: A Transition in the Educational System. Exceptional Education. 2013; 4 (117) :49-60
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-44-fa.html
عاشوری محمد، جلیل آبکنار سیده سمیه. از عادی سازی تا آموزش فراگیر، تحولی در نظام آموزشی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 4 (117) :49-60

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-44-fa.html


1- دانشگاه تهران
2- رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (8648 مشاهده)

  عدالت از آرمان‌های والای تمام جوامع بشری است. به نظر می رسد یکی از اساسی ترین راهکارها برای دستیابی به عدالت همه‌جانبه، تسهیل دسترسی همگان به آموزش و پرورش فراگیر، به عنوان یک تحول در نظام آموزشی باشد. هدف از برقراری آموزش فراگیر، جست‌و‌جو و درک نیازهای آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان است، با این وجود تمرکز این نظام تحولی بر دانش‌آموزانی است که نسبت به طرد‌‌‌شدگی و محرومیت آسیب‌پذیرند یا نیاز به آموزش ویژه دارند. متخصصان تعلیم و تربیت به این نکته اذعان دارند که شرایط حاکم بر نظام آموزشی ویژه در شرایط کنونی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد. آنها بر این باورند که یک نظام آموزشی مبتنی بر جداسازی افراد بر اساس ناتوانی و نقایص آنها، بالطبع باعث سوق دادن این گروه افراد به سوی انزواطلبی می‌شود. شکاف حاصل از این نوع آموزش نه تنها دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از ارتباط با دانش‌آموزان عادی محروم می‌سازد، بلکه به شناخت نادرست آنها نیز منجر می‌شود. ایجاد بستری مناسب در جامعه که بتواند پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باشد، امری ضروری به نظر می رسد. لذا توجه به آموزش فراگیر و برنامه‌ریزی برای اجرای آن ضرورتی انکار‌ناپذیر است و بدیهی است که انجام این مهم باید هرچه زودتر آغاز گردد، تا این دانش‌آموزان برای زیستن در جامعه عادی، سازگاری بهتری داشته باشند. در این میان سهم زیادی از مسائل مربوط به این رویکرد تحولی، به آگاهی معلمان و مربیان از چگونگی این نظام آموزشی تخصیص می‌یابد. این مقاله به بررسی دیدگاه‌های بنیادی در آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، فلسفه آموزش فراگیر، ارزش‌ها و باورهای بنیادی، تحلیل موانع و فرصت‌ها، مشکلات موجود و توصیه‌هایی در مورد آموزش فراگیر می‌پردازد.

واژه‌های کلیدی: نظام آموزشی، آموزش فراگیر
متن کامل [PDF 608 kb]   (6514 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۲۷ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۷/۲۷