پیام خود را بنویسید


جلد 3، شماره 131 - ( خرداد 1394 )                   شماره 131 صفحات 13-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaderi F, namdari K, entezari M, hemmati A. Meta-Analysis of Effectiveness of Psychological Treatment in Improving Conduct Disorder Symptoms. Exceptional Education. 2015; 3 (131) :13-20
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-427-fa.html
قادری فرزاد، نامداری کورش، انتظاری مصطفی، همتی علی. فراتحلیل اثربخشی درمان های روان شناختی بر میزان نشانه های اختلال سلوک . تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 3 (131) :13-20

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-427-fa.html


1- دانشگاه اصفهان ، farzadghaderi68@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (5147 مشاهده)

زمینه: در سال‌های اخیر، روان شناسان و روان‌پزشکان در زمینه اختلال سلوک به دنبال ارزیابی و کارایی مداخله های روان شناختی بوده اند. در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام پژوهش های مختلف، میزان اندازه اثر روش های درمان را مشخص می کند. هدف از پژوهش حاضر نیز ارزیابی میزان اثرگذاری مداخله های روان‌شناختی بر کاهش نشانه های اختلال سلوک با استفاده از الگوی پژوهشی فراتحلیل است. 

روش: به این منظور از فراتحلیل به عنوان یک فن آماری جهت تعیین، جمع‌آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته‌های پژوهشی مرتبط با درمان‌های مؤثر بر اختلال سلوک استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش‌های انجام شده در ایران در حوزه درمان‌های مؤثر بر اختلال سلوک است و نمونه آماری شامل پژوهش های انجام شده در این حوزه در داخل ایران است. به این منظور 13 پژوهش که از لحاظ روش‌شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل روی آن‌ها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود.  
یافته ها: نتایج نشان داد میزان اندازه اثر درمان‌های روان‌شناختی بر کاهش نشانه‌های اختلال سلوک (p<0/001) برابر با 94/0 است که معادل 51/5 =D است و بر اساس جدول تفسیر کوهن به معنی اندازه اثر بزرگ یا بالا است.
نتیجه گیری: بنابراین می‌توان گفت بر اساس نتایج این فراتحلیل درمان های روان‌شناختی بر کاهش و درمان نشانه‌های اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان تأثیر بالایی داشته است.
متن کامل [PDF 287 kb]   (2951 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۶/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول