زمینه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر نرمافزار چندرسانهای زبان بر آموزش زبان و گفتار کودکان آسیبدیدهشنوایی انجام شد.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. از میان 60 نوآموز زیر 8 سال آسیب دیدهشنوایی استان مازندران 30 نفر بهعنوان نمونه به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به 2 گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. پیش آزمون از هر 2 گروه گرفته شد و بعد گروه آزمایش به مدت 2 ماه (15 جلسه) با نرمافزار آموزشی چندرسانهای زبان و گفتار آموزش دیدند. در پایان از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد. ابزارهای این پژوهش، آزمون تولد و نرمافزار چندرسانهای زبان و گفتار بود و برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش با نرم افزار در رشد گفتار و زبان کودکان آسیبدیدهشنوایی تاثیر معنیدار دارد و (P<0/05) عملکرد کودکانی که بهوسیله نرمافزار چندرسانهای آموزش دیدند، در مقایسه با کودکانی که آموزش ندیدند، در آزمون زبان و گفتار بهطور قابلملاحظهای بهتر شده است.
نتیجه گیری: آموزش با نرمافزار چندرسانهای در رشد واژگان تصویری، درک دستوری و تولید کلمه کودکان آسیبدیدهشنوایی تاثیرگذار است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |