جلد 4، شماره 117 - ( 4-1392 )                   شماره 117 صفحات 20-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi A. The comparison of self-esteem and social skills in deaf and blind students at the intermediate level in the city of Karaj. Exceptional Education. 2013; 4 (117) :20-28
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-41-fa.html
محمودی احمد. مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانش آموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 4 (117) :20-28

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-41-fa.html


رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
چکیده:   (10191 مشاهده)

  هدف از این پژوهش ، مقایسه عزت نفس و مهارت اجتماعی دانش­آموزان ناشنوا و نابینا در مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان کرج در سال تحصیلی 89-88 است. به همین منظور تعداد 36 دانش­آموز ناشنوا و36 دانش­آموز نابینا با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از طریق پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت و آزمون مهارت­های اجتماعی مثبت و منفی یا سیاهه مهارت اجتماعی ایندر بیتزن و فوستر و با کمک رابط ناشنوایان و نابینایان، اطلاعات جمع­آوری گردید. سپس یافته­های به­دست آمده از طریق فنون آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل داده­ها نشان دادند که عزت نفس در دو گروه دانش­آموزان ناشنوا و نابینا متفاوت نیست. فرضیه پژوهشی دوم مبنی بر وجود تفاوت در مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان ناشنوا و نابینا مورد تایید قرار نگرفت. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که با افزایش رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی، عزت نفس افزایش می­یابد و بالعکس که نشان دهنده وجود رابطه مثبت معنادار بین رفتارهای مثبت مهارت اجتماعی و عزت­نفس است.

متن کامل [PDF 432 kb]   (4901 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۳/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۶/۳۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۲/۶/۳۱