Asgari Nekah S M, kazemi S, Bahmanabadi S. The Analysis of the Results of Instructors' Needs Assessment of Children with Hearing Impaired for the Purpose of Planning and Implementation of Training Rehabilitation programs.. J Except Educ 2012; 3 (111) :5-17
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-391-fa.html
اصغری نکاح سید محسن، کاظمی صدیقه، بهمنآبادی سمیه. بررسی نتایج نیازسنجی از مربیان کودکان آسیبدیدهی شنوایی به منظور طراحی و تدوین برنامهی آموزشی ـ توانبخشی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1391; 3 (111) :5-17
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-391-fa.html
1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- رشته تحقیقات آموزشی
چکیده: (5494 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی نتایج نیازسنجی برنامهی آموزشی ـ توانبخشی آسیب دیده شنوایی از نظر مربیان به منظور طراحی و تدوین برنامه آموزشی ـ توانبخشی با رویکرد شنیداری ـ کلامی (AVT) بود. در این مطالعه توصیفی، تعداد 26 نفر از مربیان کودکان زیر 4 سال خراسان رضوی به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. نتایج مربوطه نشان داد که معلمان در مواردی همچون مشارکت والدین در برنامه درسی، متناسب بودن برنامه با ویژگیهای کودک، تدوین اهداف مناسب و روشن، استفاده از روشها و رویکردهای آموزشی جدید و استفاده از وسایل کمک شنیداری ابراز نیاز کردهاند. عدم انسجام برنامهها، عدم توجه به اهداف، عدم تاکید بر وضوح گفتار و اصلاح تلفظ کودکان، عدم تجربه کافی معلمان و عدم آشنایی آنها با برنامه AVT از مهمترین نقاط ضعف برنامه فعلی است. برگزاری کلاسهای آموزشی مناسب ازمهمترین نیازهای این معلمان بوده و برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت آشنایی با AVT ، کلاسهای افزایش آگاهی والدین از نظر مربیان، عاملی برای رفع مشکلات این برنامه عنوان شده است. با توجه به یافتهها، طراحی و تدوین برنامه درسی مطلوب در گروی توجه به نیازهای مربیان و نقاط ضعف برنامه فعلی است.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1393/6/29 | ویرایش نهایی: 1393/10/3 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1393/6/29 | انتشار الکترونیک: 1393/6/29