Novidfar B, Sharifi Daramadi P, Mahboobi K. Effect of training Program Assertiveness training Group to increase social Skills School Students with hearing Impairment City Boukan. J Except Educ 2012; 4 (112) :7-17
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-384-fa.html
نویدفر بختیار، شریفی درآمدی پرویز، محبوبی کمال. بررسی اثربخشی برنامه جرأتآموزی گروهی بر افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دبستانی با آسیبهای شنوایی در شهر بوکان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1391; 4 (112) :7-17
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-384-fa.html
1- دبیر
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- آموزگار
چکیده: (8010 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه جراتآموزی گروهی بر افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دبستانی با آسیبهای شنوایی در شهر بوکان انجام شده است. ابتدا با استفاده از آزمون مهارتهای اجتماعی، دانشآموزان دارای مهارتهای اجتماعی پایین یعنی آنهایی که نمره پایینتر از 100 دریافت کرده بودند، تشخیص داده شدند. این افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر دانشآموز دارای آسیبهای شنوایی بوده که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش وکنترل تقسیم شدند. سپس برنامه جرات آموزی گروهی طی 10جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و بعد از این دوره آموزشی، دوباره آزمون مهارتهای اجتماعی روی هر دو گروه انجام شد. در نهایت، دادهها به وسیله آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج بهدست آمده،گروه آزمایش عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در آزمون مهارتهای اجتماعی داشت. یعنی برنامه جراتآموزی گروهی در افزایش مهارتهای اجتماعی و روابط اجتماعی غیرکلامی دانشآموزان دارای آسیب شنوایی مؤثر بود.
نوع مطالعه:
اصیل پژوهشی |
موضوع مقاله:
عمومي دریافت: 1393/6/29 | ویرایش نهایی: 1393/10/3 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1393/6/29 | انتشار الکترونیک: 1393/6/29