جلد 1، شماره 114 - ( 1-1392 )                   شماره 114 صفحات 51-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afroozeh E, Tabatabaee A, Derogar K. Cognitive Performance and Linguistics in Deaf Children. J Except Educ 2013; 1 (114) :42-51
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-371-fa.html
افروزه الهام، طباطبایی امیر، دروگر خدیجه. عملکردهای شناختی و زبان شناختی در کودکان ناشنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1392; 1 (114) :42-51

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-371-fa.html


1- رشته روان‌شناسی کودکان استثنایی
2- دانشگاه آزاد قوچان
3- دانشگاه آزاد مشهد
چکیده:   (9748 مشاهده)
در مورد کارکرد شناختی ناشنوایان نظرات متفاوتی از طرف پژوهشگران مطرح شده است،در مقاله حاضر سعی می‌شود، با مرور و بررسی پژوهش‌ها و دیدگاه‌های مختلف، عملکردشناختی از جمله حافظه، هوش، یادگیری و عملکرد زبان شناختی کودکان ناشنوا مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع برخی اذعان می‌کنند که ناشنوایان در زمینه ادراک، یادگیری و حافظه نسبت به کودکان شنوا عملکرد محدودی دارند و برخی دیگر این نظر را نقض می‌کنند و معتقدند که هیچ تفاوت معناداری بین کودکان شنوا و ناشنوا وجود ندارد. پژوهش‌ها بیان می‌کنند که دانش‌آموزان ناشنوا از نظر حافظه و نوع آزمون‌های هوشی نسبت به همسالان شنوا ضعیف هستند. در برخی دیگر از پژوهش‌ها اذعان می‌شودکه کودکان ناشنوا به‌طور کلی از نظر هوشی ضعیف نیستند، هرچند ممکن است ناشنوایان از نظر کمّی، هوشی مساوی با افراد شنوا داشته باشند، در عین حال از نظر کیفی با کودکان شنوا همتراز نیستند. چرا که جنبه‌های کیفی کارکرد ادراکی و مفهومی افراد ناشنوا متفاوت است. آنها معتقدند که افراد ناشنوا قابلیت‌های ذهنی طبیعی دارند، گرچه ممکن است گاهی کمبودهایی در عملکرد، ظاهر شود. اغلب مشکلاتی که در ناشنوایان مشاهده می‌شود ناشی از مشکلات ارتباطی می‌باشد. پژوهش‌ها پیشنهاد می‌کنند که در ارزیابی مفاهیم شناختی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، شیوه ارتباط کلی درنظر گرفته شود. به ارتباط عوامل اجتماعی در تسهیل یادگیری و قابلیت‌های فرد نیز اشاره می‌کنند، این مقاله ضمن مرور و جمع‌بندی دیدگاه‌های مختلف در زمینه عملکرد شناختی ناشنوایان، برخی از دلالت‌های آموزشی آن را نیز مورد اشاره قرار می‌دهد.
واژه‌های کلیدی: عملکرد شناختی، کودکان ناشنوا
متن کامل [PDF 230 kb]   (2330 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/6/25 | ویرایش نهایی: 1393/9/26 | پذیرش: 1393/6/25 | انتشار: 1393/6/25 | انتشار الکترونیک: 1393/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.