پیام خود را بنویسید


جلد 3، شماره 131 - ( خرداد 1394 )                   شماره 131 صفحات 31-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezamipour E, Abdolmanfi A, Etemadinia M, Ezadinia N. The Efficacy of Drawing-Therapy on Reducing Aggressive Behavior of Hard Hearing Student. Exceptional Education. 2015; 3 (131) :31-38
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-365-fa.html
نظامی پور الهام، عبدالمنافی عاطفه، اعتمادی نیا مهین، ایزدی نیا نسرین. اثر بخشی نقاشی درمانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دختر کم‌شنوا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 3 (131) :31-38

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-365-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، e.nezamipour@yahoo.com
2- دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (7327 مشاهده)

زمینه: کودکان کم‌شنوا به علت نارسایی در مهارت های ارتباطی مستعد بروز رفتارهای برون نمود از قبیل پرخاشگری هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی نقاشی درمانی در کاهش رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان دختر کم‌شنوا بود. 

روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل همه دانش آموزان ابتدایی دختر کم‌شنوا در استان قم بودند که پس از تکمیل پرسش‌نامه فهرست رفتاری کودکان توسط معلمان، 46 دانش آموزی که بالاترین نمره را در زیر مقیاس رفتار پرخاشگرانه داشتند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای دهی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه به نقاشی آزاد پرداختند. در پایان دوره آموزشی، معلمان دو گروه پرسشنامه‌های یاد شده را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند.  
یافته ها: تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس بیان گر تاثیر نقاشی درمانی بر کاهش نمره های رفتار پرخاشگرانه (0/05<P) دانش‌آموزان کم‌شنوا در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود.  
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مداخله نقاشی درمانی در کاهش رفتار پرخاشگرانه دانش آموزان دختر کم‌شنوا موثر بوده است. بنابراین می توان گفت که کاربرد روش های هنر درمانی و به طور ویژه نقاشی درمانی باعث کاهش مشکلات رفتاری کودکان با نیازهای ویژه می شود.
متن کامل [PDF 256 kb]   (3353 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۶/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول