جلد 3، شماره 131 - ( خرداد 1394 )                   شماره 131 صفحات 5-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jafari F S, Abedi A, Farmarzi S, Shirzadi P, jafari M S. Effectiveness of Perceptual-Motor games on Visual –Spatial Processing in Children with Developmental Coordination Disorder. Exceptional Education. 2015; 3 (131) :5-12
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-364-fa.html
جعفری فاطمه سادات، عابدی احمد، فرامرزی سالار، شیرزادی پرستو، جعفری مرضیه سادات. اثربخشی بازی های ادراکی - حرکتی بر پردازش بینایی – فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 3 (131) :5-12

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-364-fa.html


1- اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کوکان با نیازهای خاص ، f.jafari861@yahoo.com
2- اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کوکان با نیازهای خاص
3- دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دانشکده پرستاری واحد بروجن
چکیده:   (5521 مشاهده)

زمینه: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بازی­های ادراکی-­ حرکتی بر پردازش بینایی – فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد بود. 

روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش ­آزمون- پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان  دختر پایه­ اول ابتدایی با اختلال هماهنگی رشد شهر اصفهان در سال تحصیلی 93 - 1392 بود که از این کودکان 30 کودک با اختلال هماهنگی رشد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ­­ای انتخاب و با روش تصادفی درگروه­ های آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده پژوهش پرسش­نامه­ کانرز و پرسشنامه تشخیص اختلال هماهنگی رشدی و مصاحبه بالینی بود. مداخله مبتنی بر بازی­های ادراکی- حرکتی به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام شد. داده ­های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله بهنگام مبتنی بر بازی­ های ادراکی – حرکتی بر پردازش بینایی – فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد مؤثر است (001/ 0 >p).

نتیجه گیری: بنابراین تشخیص بهنگام کودکان  با اختلال هماهنگی رشد و انجام مداخله ­های مناسب مانند بازی­ های ادراکی- حرکتی می ­تواند در درمان و پیشرفت این کودکان مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 357 kb]   (7265 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۲۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۶/۱۵

ارسال پیام به نویسنده مسئول