جلد 1، شماره 129 - ( فروردین 1394 )                   شماره 129 صفحات 5-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karami J, heidarisharaf P, shafeei B. Relationship between Emotion Regulation Strategies and Emotional Intelligence with Social Phobia in the Blind and deaf Students. Exceptional Education. 2015; 1 (129) :5-14
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-360-fa.html
کرمی جهانگیر، حیدری شرف پریسا، شفیعی بهناز. رابطه راهبردهای تنظیم هیجان و هوش هیجانی با هراس اجتماعی در دانش آموزان آسیب‌دیده بینایی و آسیب‌دیده شنوایی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 1 (129) :5-14

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-360-fa.html


1- دانشگاه رازی ، j.karami@razi.ac.ir
2- دانشگاه رازی
چکیده:   (5440 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه راهبردهای تنظیم هیجان وهوش هیجانی با اختلال هراس اجتماعی در دانش­آموزان نابینا و ناشنوا بود.

 روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل همه دانش آموزان آسیب دیده بینایی و آسیب دیده  شنوایی پانزده سال وبالاتر در مراکز استثنایی ومدارس عادی شهرکرمانشاه در سال تحصیلی1393- 1392بود که به صورت تمام شماری همه آنها به تعداد 80 (24نفرنابینا و56 نفرناشنوا) به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش‌نامه هراس اجتماعی، هوش هیجانی و فرم کوتاه پرسش‌نامه تنظیم شناختی بود. برای بررسی رابطه هوش هیجانی وتنطیم شناختی هیجان با هراس اجتماعی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ها نشان داد که بین ویژگی‌های هوش هیجانی دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا و راهبردهای تنظیم شناختی با میزان هراس اجتماعی آن‌ها رابطه منفی وجود دارد. همچنین، نتایج ضریب ر‌گرسیون گام به گام نشان داد که قوی‌ترین پیش‌بینی کننده­ها؛ برای مؤلفه اجتناب، خرده مقیاس نشخوار گری، برای مولفه ترس، ارزیابی مثبت وبرای مولفه ناراحتی فیزیولوژیک، نشخوارگری بودند. ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که راهبردهای ملامت خود، نشخوارگری و فاجعه سازی رابطه ی مثبت باهراس اجتماعی دارند . در حالی که رابطه راهبردهای پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی و ارزیابی مجدد مثبت با هراس اجتماعی منفی بود.

 بنابراین می توان نتیجه گرفت راهبردهای تنظیم هیجان و هوش هیجانی سازه ‌هایی روان ‌شناختی هستندکه در شکل‌گیری اختلال هراس اجتماعی نقش مهمی ایفا کرده و منجر به پایداری نشانه‌های  این اختلال می‌شوند. 

متن کامل [PDF 310 kb]   (6917 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: ۱۳۹۳/۶/۱۷ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۵/۹/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۵/۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۴/۵/۶

ارسال پیام به نویسنده مسئول