پیام خود را بنویسید


جلد 7، شماره 135 - ( مهر و آبان 1394 )                   شماره 135 صفحات 5-12 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Jamaloee H, Abolghasemi A, Narimani M, Zahed A. Comparison of Academic Adjustment between Students with Learning Disability and Students with Low, Moderate and High Academic Achievement. Exceptional Education. 2015; 7 (135) :5-12
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-324-fa.html
رضایی جمالویی حسن، ابوالقاسمی عباس، نریمانی محمد، زاهد عادل. مقایسه سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانش آموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. تعلیم و تربیت استثنایی. 1394; 7 (135) :5-12

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-324-fa.html


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه گیلان ، aboghasemi1344@uma.ac.ir
3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (4529 مشاهده)

زمینه: هدف از این پژوهش، مقایسه سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان پسر دارای مشکلات یادگیری و دانش‌آموزان پسر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا بود.

روش: آزمودنی‌های پژوهش شامل 160 دانش‌آموز پسر (40 نفر دارای مشکلات یادگیری، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی بود که به روش تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان دانش‌آموزان مدارس راهنمایی پسرانه اردبیل انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه شخصیتی کالیفرنیا، آزمون هوشی ریون، آزمون‌های محقق‌ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد میانگین نمره‌های سازگاری تحصیلی در دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا، بیشتر از دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری، دارای پیشرفت تحصیلی پایین و متوسط است؛ این در حالی است که بین دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری و دانش‌آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین و متوسط تفاوت معنی‌داری به­دست نیامد.

نتیجه‌گیری: از این یافته‌ها می‌توان درزمینه آموزش و خدمات مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان یاد‌شده استفاده کرد.

متن کامل [PDF 256 kb]   (3104 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/4/8 | ویرایش نهایی: 1394/12/8 | پذیرش: 1393/7/27 | انتشار: 1394/12/8 | انتشار الکترونیک: 1394/12/8

ارسال پیام به نویسنده مسئول