جلد 1، شماره 185 - ( 2-1404 )                   شماره 185 صفحات 78-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alimohamadi A. The Effectiveness of Captain's Log Software-Based Cognitive Rehabilitation on Improving Visual-Spatial Memory in Students with Reading Disorders. J Except Educ 2025; 1 (185) : 6
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2834-fa.html
علیمحمدی عسگر. اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر نرم‌افزار کاپتان لاگ بر بهبود حافظه دیداری-فضایی دانش‌آموزان با اختلال خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 1 (185) :73-78

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2834-fa.html


علامه طباطبائی ، asgar.alimohamadi@yahoo.com
چکیده:   (61 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اختلال خواندن یکی از انواع اختلال های یادگیری خاص است که می تواند با نارسایی در کارکردهای
اجرایی بویژه حافظه دیداری-فضایی همراه باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی توان بخشی شناختی
مبتنی بر نرم افزار کاپتان لاگ بر بهبود حافظه دیداری-ف ضایی دا نش آموزان با ا ختلال خوا ندن انجام شد.
روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان
پایه دوم تا پنجم با اختلال خواندن شهر تهران تشکیل می دادند که از بین آنها نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش
نمونه گیری دردسترس شناسایی و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایدهی شدند. برای جمع آوری داده ها
از نرم افزار سنجش حافظه دیداری-فضایی استفاده شد. گروه آزمایشی برنامه توان بخشی شناختی کاپیتان لاگ را در
15 جلسه 40 دقیقه ای به صورت هفته ایی 2 بار دریا فت کرد ا ما گروه گواه آموزش م عمول خود را در مدر سه ادا مه داد.
یافته ها: تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد، برنامه توان بخشی شناختی کاپیتان لاگ تأثیر معناداری در بهبود حافظه
دیداری-فضایی گروه آزمایشی داشت ) 05 / .)P>0
نتیجه گیری: بنابراین، می توان نتیجه گیری کرد توان بخشی شناختی مبتنی بر نرم افزار کاپتان لا گ می تواند روش مداخله ای
مناسبی در بهبود حافظه دیداری-فضایی این دانش آموزان باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 215 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: توان بخشي
دریافت: 1403/9/17 | ویرایش نهایی: 1404/2/23 | پذیرش: 1403/11/16 | انتشار: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/2/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.