جلد 6، شماره 128 - ( 11-1393 )                   شماره 128 صفحات 68-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

karimi H, mahmoudi H. Pre-Vocational and Vocational Training Programs for the Persons with Disabilities in Karachi, Pakistan. J Except Educ 2015; 6 (128) :62-68
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-279-fa.html
کریمی حسن، محمودی حکیمه. برنامه های آموزش پیش حرفه ای و حرفه ای برای افراد ناتوان در کراچی پاکستان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1393; 6 (128) :62-68

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-279-fa.html


1- دانشگاه تهران ، hassankarimi160@ut.ac.ir
2- آموزش و پرورش
چکیده:   (6240 مشاهده)

این مطالعه به تحقیق درباره وضع برنامه های آموزش پیش حرفه ای و  حرفه ای برای افراد ناتوان در کراچی پاکستان طراحی شده است. اطلاعات لازم  به وسیله پرسشنامه ساختاری از 23 مدرسه ویژه واقع در کراچی جمع آوری و نمونه گیری به صورت هدفمند انتخاب شده است. فرضیه ها با کمک ضریب درصدی و خی2  آزمایش شده‌اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیشتر مدارس ویژه تنها برنامه های آموزش پیش حرفه ای ارائه می کردند و مدارس کمتری دوره های حرفه ای داشتند. دلیل ارائه دوره های پیش حرفه ای این بود که، وسایل کمتری به دلیل نبود درخواست های عرضه و تقاضا نیاز بود تا دوره ها برگزار شود. همچنین هیچ برنامه درسی استانداردی برای دوره های حرفه ای ارائه شده در مدارس ویژه وجود نداشت. مدارس ویژه هیچ اطلاعاتی از مکان هایی که دانش آموزان را بعد از ترک مدرسه جذب می کردند، نداشتند. بعضی دانش آموزان شغل هایی در حوزه های مهارتی که آموزش دیده بودند به دست می آوردند، بعضی از آنها هم شغل هایی در حوزه‌های دیگر کسب می کردند و به بعضی دیگر هم بدون هیچ توجهی درباره مهارتشان گفته می شد" به خانه برو".  نتیجه به دست آمده از این پژوهش این بود که هیچ برنامه آموزش پیش حرفه ای و حرفه ای مؤثری برای افراد ناتوان در کراچی  وجود ندارد.

 
متن کامل [PDF 381 kb]   (983 دریافت)    
نوع مطالعه: ترجمه (پایان پذیرفته است) | موضوع مقاله: عمومي
دریافت: 1393/1/12 | ویرایش نهایی: 1393/12/27 | پذیرش: 1393/3/5 | انتشار: 1393/12/27 | انتشار الکترونیک: 1393/12/27

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.