جلد 3، شماره 187 - ( 6-1404 )                   شماره 187 صفحات 36-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salehi P. Identifying the performance of students with autism spectrum disorder in three fields of interaction, behavior and learning, the challenges in their classrooms and the solutions from the teachers' point of view. J Except Educ 2025; 3 (187) : 2
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2782-fa.html
بابائی مظهر، صالحی پرستو. شناسایی عملکرد دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم در سه زمینه تعاملی، رفتاری و یادگیری، چالش های موجود در کلاس های درسی آنها و راهکار ها از نگاه معلمان. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 3 (187) :19-36

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2782-fa.html


1- دانشگاه فرهنگیان ، M.babaie@cfu.ac.ir
2- دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (395 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کلاس های آموزشی دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم، یکی از کلاس های درسی چالش برانگیز برای
معلمان است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عملکرد دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم در 3 زمینه تعاملی، رفتاری و
یادگیری، چالش های موجود در کلاس های درس و راهکارها از نگاه معلمان بود.
روش: از الگوی تفسیری، رویکرد کیفی و راهبرد تحلیل محتوای کیفی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 8 نفر از
معلمان زن و مرد دارای دانش آموز با اختلال اُُتیسم در مقطع ابتدایی و پیش دبستانی در شهرستان سنندج در سال
تحصیلی 1403 - 1402 بود که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته
بود که تا در جه ا شباع یافتگی ادا مه یا فت.
یافته ها: یافته های پژوهش در 2 بخش ارائه شد: 1. عملکرد دانش آموزان در 3 زمینه ی تعاملی، رفتاری و یادگیری و
چالش های معلمان؛ 2. روش های آموزشی در 2 زمینه ی روش تعامل و آموزش محتوای درسی و راهکارها. تحلیل یافته ها
نشان داد که عملکرد دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم در کلاس درس، تا حدودی ترکیبی از سایر گروه های با نیازهای
ویژه همچون کم توان ذهنی و بیش فعال، به علاوه ویژگی های اختصاصی اختلال طیف اُُتیسم است؛ لذا معلمان با
چالش های متعدد و ترکیبی در هنگام تدریس به آنان روبه رو می شوند. ازاین رو، از روش های آموزشی ابتکاری و مبتنی بر
ت جارب ن یز ا ستفاده می کن ند.
نتیجه گیری: باتوجه به یافته ها، چالش های معلمان دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم از لحاظ نوع با سایر معلمان،
تفاوت های کمّّی و کیفی دارد و منحصربه فرد می باشند؛ لذا راهکارهای ارائه شده برای غلبه بر این چالش ها، بر اهمیت
آ گاه سازی معلمان و سایر افراد دارای تعامل با دانش آموزان با اختلال طیف اُُتیسم، تأ کید دارد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 333 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: اتيسم
دریافت: 1403/5/10 | ویرایش نهایی: 1404/6/25 | پذیرش: 1403/9/18 | انتشار: 1404/6/25 | انتشار الکترونیک: 1404/6/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.