Alamdar Baighi Z S, Momeni Mahmoui H, Kazemi S, Kazemi F. Analyzing the components of the math curriculum of visually
impaired students based on the student-centered approach;
synthesis. J Except Educ 2025; 1 (185) : 4
URL:
http://exceptionaleducation.ir/article-1-2756-fa.html
علمدار بایگی زهرا سادات، مومنی مهموئی حسین، کاظمی صدیقه، کاظمی فرهاد. واکاوی مؤلفههای برنامه درسی ریاضی دانشآموزان با آسیب بینایی
مبتنی بر رویکرد دانشآموز محور: سنتزپژوهی. تعلیم و تربیت استثنایی. 1404; 1 (185) :49-64
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2756-fa.html
1- آموزش و پرورش
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، Momenimahmouei@yahoo.com
3- دانشگاه فرهنگیان
4- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (70 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به رویکرد دانش آموز محوری در برنامه درسی ریاضی دانش آموزان با آسیب بینایی باید برای
فرد فرد دانش آموزان اهداف خاص و منحصر به فردی تدوین تا نیازهای ویژه هر یک از آنها برطرف شود. هدف پژوهش
حاضر شناسایی ویژگی مؤلفه های برنامه درسی ریاضی دانش آموزان با آسیب بینایی با رویکرد دانش آموز محور بود.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع سنتزپژوهی انجام شد. منابع مورد مطالعه، شامل پژوهش های علمی معتبر
در این زمینه بود که با توجه به جستجوی منظم در پایگاه های اطلاعاتی براساس معیارهای ورودی تعداد 1896 پژوهش
علمی شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروجی 23 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای گزارش و ثبت
اطلاعات پژوهش های اولیه از سیاهه ی طراحی شده توسط پژوهشگر استفاده شد. با توجه به الگوی شش مرحله ای
سنتزپژوهی روبرتس اطلاعات به دست آمده کدگذاری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: ویژگی های مؤلفه های برنامه درسی ریاضی دانش آموزان با آسیب بینایی با رویکرد دانش آموز محور براساس
عناصر دهگانه ا کر ارائه شد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه درسی ریاضی با رویکرد دانش آموز محور برنامه ای مرتبط با نیازها، علایق و
توانایی های دانش آموزان با آسیب بینایی است که به تجربیات قبلی مرتبط با زندگی واقعی آنها توجه می کند. در این
برنامه درسی؛ مشارکت در یادگیری، داشتن مهارت های لازم معلم در آموزش ویژه برای یادگیری ریاضی و برجسته سازی
لمسی دارای اهمیت است.
شمارهی مقاله: 4
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آسیب دیده بینایی دریافت: 1403/3/6 | ویرایش نهایی: 1404/2/23 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار: 1404/2/23 | انتشار الکترونیک: 1404/2/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول