جلد 2، شماره 180 - ( 4-1403 )                   شماره 180 صفحات 90-82 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehranian A, shahahbi kaseb M R, Zeidabadi R. The effect of variable training on the consolidation of motor memory of mentally retarded children: the role of training arrangement. J Except Educ 2024; 2 (180) : 6
URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2659-fa.html
مهرانیان آرزو، شهابی کاسب محمدرضا، زیدآبادی رسول. اثر تمرین متغیر بر تحکیم حافظه حرکتی کودکان کم‌توان ذهنی: نقش آرایش تمرین. تعلیم و تربیت استثنایی. 1403; 2 (180) :82-90

URL: http://exceptionaleducation.ir/article-1-2659-fa.html


1- دانشگاه حکیم سبزواری ، a.mehranian@hsu.ac.ir
2- دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (280 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: ا کتساب مهارت های حرکتی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر با کندی صورت می گیرد. بنابراین
شناسایی روش های کارآمد و مؤثر برای آموزش مهارت های حرکتی در این افراد جهت ا کتساب و ارتقاء اجرای مهارت های
حرکتی، حائز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین متغیر با آرایش های متفاوت بر تحکیم )مبتنی
بر ارتقاء( حافظه حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.
روش: بدین منظور 56 دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر براساس نمرات پیش آزمون در 4 گروه تمرین ثابت، تمرین متغیر
با آرایش مسدود، تصادفی و مسدود-تصادفی قرار گرفتند. آزمودنی ها در روز اول براساس روش تمرینی گروه خود به انجام
تمرین پاس بسکتبال در 3 بلوک 12 کوششی پرداختند. در انتهای جلسه تمرین، آزمودنی ها بلافاصله در آزمون ا کتساب
شامل یک بلوک 12 کوششی پرتاب به هدف شرکت کردند. صبح روز دوم پس از خواب شبانه، آزمون یادداری مشابه با
آزمون ا کتساب انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس مختلط ) t ،)4×2 وابسته و تحلیل واریانس یک طرفه
استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که قبل و بعد از خواب شبانه در نمرات دقت پاس 2 گروه تمرین متغیر با آرایش
تصادفی و تمرین متغیر با آرایش مسدود-تصادفی تفاوت معنادار آماری وجود دارد. ولیکن بین عملکرد 2 گروه تمرین متغیر
با آرایش تصادفی و مسدود-تصادفی بعد از خواب شبانه تفاوتی دیده نشد.
نتیجه گیری: بنابراین در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر می توان از شیوه تمرین متغیر با آرایش تصادفی و آرایش
مسدود-تصادفی در جهت بهبود تحکیم حافظه حرکتی استفاده کرد.
 
شماره‌ی مقاله: 6
متن کامل [PDF 414 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل پژوهشی | موضوع مقاله: تربيت بدني
دریافت: 1402/6/21 | ویرایش نهایی: 1403/4/31 | پذیرش: 1402/9/19 | انتشار: 1403/4/31 | انتشار الکترونیک: 1403/4/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.